Skip to main content

ကျည်းကန်ရှင်ကြီး ကြည့်ကန်ရှင်ကြီး



ဆရာခင်ဗျာ ကြည့်ကန်ရှင်ကြီး၏ လမ်းညွှန်မေတ္တာ ဆုံးမစာတွင် လူဖြောင့်စိတ်တို၊ လူချိုစိတ်ကောက်၊ သည်နှစ်ယောက်တွင်၊ ချိုကောက်ကိုမပေါင်းနှင့်။ တိုဖြောင့်ကိုပေါင်းရမည်။ ချိုကောက်တို့သဘောမှာ၊ ပျားရည်ဆိပ်ခတ်၊ ထောပတ်စိန်ပါ၊ မစားရသည် ပမာအတူတူ၊ စသည်ဖြင့်ဆိုထားသည့်အနက် ထောပတ်စိန်ပါဆိုသည့်စကားရပ်၏ အဓိပ္ပယ်ကိုသိလိုပါသည်ခင်ဗျာ။

ထောပတ်စိန် ဟုတ်ပါသလား။ စိမ်လား။

ထောပတ်စိန်ပါပါဆရာ။ စိမ်မဟုတ်ပါဘူးခင်ဗျ

ကျည်းကန်ရှင်ကြီးဟာ ကုန်းဘောင်ခေတ်မှာ အလွန်ထင်ရှားခဲ့တဲ့ ကျမ်းပြုဆရာတော်ကြီးတပါးဖြစ်တယ်။ မြိုင်မြို့နယ် ကျည်းကန်ရွာမှာ ၁၁၁၉ ခုနှစ်က ဖွါးမြင်ခဲ့တယ်။ မုံရွေး အမေး ကျည်းကန် အဖြေစာတွေကထင်ရှားတယ်။ အမေးပုစာ္ဆ ၁၁၁၅ ပုဒ်ပါတဲ့ စွယ်စုံကျော်ထင်ကျမ်းကြီးကိုလည်း ပြုစုတော်မူခဲ့တယ်။

ကျီးသဲဆရာတော်ကြီးက ကျည်းကန်ရှင်ကြီးသည် ပိဋကတ်ဗေဒင်အရပ်ရပ်တို့ကို နှံ့စပ်၏။ လောက ဓမ္မ ရာဇအရေး သုံးပါး၌ ကျွမ်းကျင်၏။ ဉာဏ်လည်း ထက်မြက်နက်နဲသည်။ ရယ်ရွှင်နှစ်သက်စရာတို့ကိုလည်း တီထွင်ရေးတတ်သေးသည်။ အဖက်ဖက်က ပြည့်စုံရကား လူအားလုံး၏ မှီတင်းရာ ပညာသူဌေးကြီးဖြစ်၏ လို့ ဂုဏ်ပြုချီးကျူးတော်မူလေသည်။

ကျွန်တော် ထောပတ်စိန်ပါကို အခုထိတော့ မသိသေးပါ။ ထုတ်ဝေထားတဲ့စာအုပ်တွေကိုလည်း မယုံရဲပါ။ သတ်ပုံတွေ မှားနေကြတယ်။ စွယ်စုံကျော်ထင်ကျမ်း (ကြည့်ကန်ရှင်ကြီး အမေးပုစ္ဆာတစ်ထောင်ကျော်၏ အဖြေများ) လို့ စာအုပ်ကြော်ငြာ တင်ထားတာတွေ့တယ်။ ဆရာတော်အမည်ကအစ မှားနေတယ်။ 

သာကီဝင်နွယ် စောဘုန်းကြွယ် မင်းဘယ်မျှတွင် ပွင့်သနည်း။

ရွှေနန်းသိမ်းအံ့ စားတော်ခွံ နူးညံ့ဆုပ်ပေါင်း မည်မျှနည်း။

သိလိုသူတွေ အဟောင်းမူရင်းစာအုပ်တွေကိုသာ အားကိုးကြစေချင်ပါတယ်။ 

ကျည်းကန်လို့ ကျွန်တော်တို့ဒေသိယအသံနဲ့ထွက်ကြပေမယ့် ရွာဆိုင်းပုဒ်ကိုတော့ ကြည့်ကန်ဆိုပြီး တးင်ထားပါတယ် ဆရာကြီး၊ ကျည်းကန်-ကြည့်ကန် ဘယ်ဟာက အမှန်ပါလဲခင်ဗျာ

ကြည့်ကန်ရှင်ကြီး ဘဝနှင့်စာပေ

သန်းဝင်းလှိုင်

(မိုးမခ) ဇန်နဝါရီ ၉၊ ၂၀၁၈

ကြည့်ကန်ရှင်ကြီးအမည်ဖြင့် ထင်ရှားသော ကုန်းဘောင် ခေတ် စာဆိုတော်ကား သာမဏေပုဂ္ဂိုလ် ရှင်နန္ဒဓဇ ဖြစ်သည်။ ဆရာတော်သည် မကွေးတိုင်းဒေသကြီး ပခုက္ကူခရိုင်၊ မြို့မြို့နယ် ၏ မြောက်ဘက် လင်္ကာတော ၁၀ ရွာအပါအဝင်ဖြစ်သော ကြည့်ကန်ရွာ၌ မြန်မာသက္ကရာဇ် ၁၁၁၉ ခုနှစ် (ခရစ် ၁၇၅၇ ခုနှစ်) တွင် ဖွားမြင်ခဲ့သည်။ မွေးနံတော်မှာ စနေသားဖြစ်ပြီး၊ ငယ်မည်မှာ မောင်နု ဖြစ်သည်။ သာမဏေဝတ်ဖြင့် စာပေသင်ကြား သည်။ အမျိုးအနွယ်ကား ကေတုမတီ ပြည့်ရှင်မင်း၏ အဆောင်မြဲ မင်းကြီး၏ မြစ်ဖြစ်သည်။ စဉ့်ကူးမင်းနှင့် ပဒုံ မင်းလက်ထက်တွင် လွှတ်တော်ရုံးတော်များ၌ ဝင်ရောက်အမှုထမ်းသည်။

http://maas.edu.mm/Research/Admin/pdf/24%20UAgKyawMoe.pdf

ဒေါက်တာတင့်ဆွေ

Comments

Popular posts from this blog

ပဲ နဲ့ ဘဲ ဋီကာ

၁။ ပဲမှန်သမျှ ဘဲလား ဆရာခင်ဗျ အငြင်းအနေနဲ့မှ ဘဲ သုံးရတာလားဗျ ခွဲခြားမသိလို့ပါဆရာ ၂။ ဆရာခင်ဗျာ 'ပန်းပန်လျက်ပဲ' မှားတယ်ဆိုတော့ ပဲနဲ့ဘဲ အသုံးလေးရှင်းပြစေလိုပါတယ်ခင်ဗျာ ၃။ ပဲ နဲ့ ဘဲ သုံးတာ ပုံထဲကအတိုင်း မှန်လား မှားလား ဆိုတာ သိချင်ပါတယ် ဆရာ။ ၄။ ချောင်းအစွယ်လား ချောင်းအဆွယ်လားဆရာ မူကွဲတွေကလည်း ကွဲဘဲကွဲနိုင်လွန်း ၅။ မနက်စာ စားပဲဖြစ်ဖြစ် အဆာပြေလေးဖဲဖြစ်ဖြစ် - ဖဲဆိုတာ ဖဲရိုက်တာ။ ၆။ အထင်ကရအစားအစာ တစ်ခုဖဲလေနော် - တခုပဲ (ဘဲ) လေနော်လို့ ရေးရ။ ‘တစ်ခု’ ဆိုရင် မျိုမကျတဲ့အစားအစာ။ ဖဲဆိုတာ ဖဲရိုက်တာ။ ၇။ ငါပဲလုပ်မယ်လားဗျ ပဲ လား ဘဲ လား ဇဝေဇဝါဗျ ၈။ ပဲနဲ့ဘဲကို အမြဲမှားပါတယ် ဒါပဲလို့ပြောယင် အမှားပါလားရှင် - ပန်းပန်လျက်ပဲ မှားတယ်။ ဆိတ်အုပ်ကဗျာ။ - သူငယ်ချင်းလို့ပဲ ဆက်၍ခေါ်မည်ခိုင် မှားတယ်။ သူငယ်ချင်းလို့ပဲ ဆက်၍ခေါ်မည် ဆိတ်မ။ ဗေဒါလမ်း ညိုပြာပြာ လတာပြင်ခြေရင်း လှိုင်းတက်ရာ ဗေဒါတက်၊ လှိုင်းသက်ရာဆင်း။ ဆင်းရလဲ မသက်သာ အုန်းလက်ကြွေရေပေါလော၊ မျောစုန်လို့လာ အဆင်းနဲ့အလာ၊ ဗေဒါမ အထွေး အုန်းလက်ကြွေ သူ့နံဘေး၊ ဆောင့်ခဲ့ရသေး။ ဆောင့်ခဲ့လဲ မသက်သာ နောက်တချီ ဒီတလုံးက၊ ဖုံးလိုက်ပြန်ပါ မြုပ်လေပေါ့ ပေါ်မလာ၊ မဗေဒါအလှ တလံကွာ လှ

ရှေးရေစက်

ရေး - ရွှေတိုင်ညွန့် ဆို - ဝင်းဦး + မာမာအေး လူမြင်ရင် ချစ်ချင်ဖွယ် ရူပါရုံ ချောလှတယ် သဘောကောင်းတဲ့ သူကလေးရယ် အတူဆုံဖို့ နဖူးစာရေးတယ် ယုံကြည်ဖွယ် မာယာနှောကာ ပြောတတ်တဲ့သက်လှယ်ရယ် နောင်ခါဝယ် မေရှင်ကလေးကို အရေးမစိုက်မှာ အလွန်စိုးတယ် ချစ်မှာလားကွယ်  မေတ္တာထားတယ်  ရှေးရေစက် ကံဆုံတယ် တူနှစ်သွယ် ဆုံဆည်းရတယ် ချစ်စရာကောင်းသူကလေးရယ် မောင့်စိတ်ထဲမှာ စွဲလန်းတယ် အဟုတ်ကိုပြောတာလားကွယ် လိမ်ဉာဏ်တွေပိုတယ်  ကရုဏာထားတာ အဟုတ်ပါပဲ မေတ္တာထားတယ် တကယ့်ကိုပဲ မင်းအလိုရှိရင်မောင့်အသည်း ခွဲကာပေးမယ်  တွေ့ရင်တော့ဖြင့် လွမ်းအောင်ချွဲ နောက်ကွယ်ကျရင်မေ့မှာပဲ အသည်းမှာစွဲတဲ့ ပျိုမေရှင်ကို အလိုလိုက်ရလိမ့်မယ်  တူမောင်မယ် မေတ္တာအကြောင်းနဲ့ ပေါင်းဖို့ရာ ဆုတောင်းမယ်  ခင်နဲ့မောင် သစ္စာထား သိကြားနတ်တွေ အကုန်သိတယ် တူမောင်မယ် မေတ္တာအကြောင်းနဲ့ ပေါင်းဖို့ရာ ဆုတောင်းမယ်  ခင်နဲ့မောင် သစ္စာထား သိကြားနတ်တွေ အကုန်သိတယ်  ချစ်တဲ့သူရယ်  ကြိုက်တဲ့သူရယ်  ရာသက်ပန်ရွယ်ကိုးလို့သာ အရိုးကျအောင် ပေါင်းပါ့မယ်  စိုးရိမ်ဖွယ် စိုးရိမ်ဖွယ် ယောက်ျားများဟာ ဖောက်ပြားလွယ် တကယ်ကြောက်အားပိုတယ် ယုံဘူး ယုံဘူး ချစ်ဦးပျိုသက်လှယ်  လူမြင်ရင် ချစ်ချင်ဖွယ် ရူပါရုံ

ယတိဘေဒ ခေါ် မြန်မာစာရေးနည်း

ကျွန်တော် ညက အိပ်မက် မက်ပါတယ်။ ဆောင်းအိပ်မက်က အကျအန။ နေ့ခင်းတုန်းက မိတ်ဆွေတဦးကနေ ဆရာ မြန်မာစာ ပန်ကျူယေးရှင်းအကြောင်း ကျမ်းတစောင်ရေးပါလားတဲ့။ ဟာ - ရာရာစစ၊ ကျွန်တော်က မြန်မာစာကို ဆရာလုပ်နိုင်တဲ့အထိ မတတ်ကျွမ်းပါ။ ဒါပေမဲ့ အိပ်မက်ထဲမှာ ကျမ်းတစောင် ရေးခဲ့တယ်။ မြန်မာစာရေးနည်းထဲက ယတိဘေဒ။ လက်ထဲမှာ လယ်တီဆရာတော်ဦးကေလာသ  (လယ်တီဒီပနီကို ရေးသားတော်၏မူတဲ့ လယ်တီဆရာတော်ကြီး မဟုတ်ပါ) ရေးတဲ့ ယတိဘေဒ ခေါ် မြန်မာစာရေးနည်း “ပီဒီအက်ဖ်” ဖိုင်ကို ရှေးစာကဗျာများနေရာကနေ ရထားတယ်။ ကျေးဇူး။ ယတိ (၁) = ရပ်ခြင်း။ ရပ်တန့်ခြင်း။ ချုပ်တည်းခြင်း။ စောင့်စည်းခြင်း။ ယတိ (၂) = ရဟန်း။ မြန်မာလိုမှာ ယတိပြတ်လို့ ရှိတယ်။ တစုံတခုကို တိတိကျကျ ဆုံးဖြတ်တာမျိုး။ သတ်မှတ်တာမျိူး။ ပိုင်းခြားလိုက်တာမျိုး။ မြန်မာစာရေးသားနည်းမှာ ယတိဆိုတာ စားလုံးတခုနဲ့တခု၊ စကားစုတခုနဲ့တခုကို ပိုင်းခြားခြင်း ဖြစ်ပါတယ်။ အလွယ်ဆုံးနဲ့ အများဆုံးက ပုဒ်ထီးနဲ့ ပုဒ်မ။  ကွန်ပြူတာစာရိုက်နည်းမပေါ်ခင် လက်နှိပ်စက်ရိုက်နည်းမှာ စနစ်တကျသင်ကြရပါတယ်။ ပုဒ်ထီး၊ ပုဒ်မ မဟုတ်ဘဲ တကွက်ခြာ ရိုက်ရတာလည်းရှိတယ်။ အခုခေတ်မှာတော့ “စပေ့စ်ဘား” ခေါ်တယ်။ တကွက် ဆိုတာ နှစ်ကွက် သုံးကွက် မဟုတ်ရပါ။ စာ