Skip to main content

ယင်အန်း ပညာရေး (လွတ်မြောက်နယ်မြေပညာရေး)

တခြားသူ တင်ထားတာ။ သတ်ပုံတွေ လိုတာ ပြင်လိုက်တယ်။ မှန်အောင်ပြင်တာကို မကြိုက်ရင် ဖျက်ပေးမယ်။

ယင်အန်း ဟာ တရုတ်ကွန်မြူနစ်ပါတီ ရဲ့ ခရီးရှည်ချီတက်ပွဲ နောက်ဆုံးပန်းတိုင်မြို့ဖြစ်ပါတယ်။ ယင်အန်း ဟာ တပ်နီတော် အမှတ် (၈)  စစ်ကြောင်း ရဲ့ နောက်ပိုင်း စစ်ဌာနချုပ်လည်းဖြစ်တယ်။ တရုတ်ကွန်မြူနစ်ပါတီ ရဲ့ ဗဟိုဌာနချုပ်လည်း ဖြစ်တယ်။ အရှေ့ဘက် ပင်လယ်ဝါ နယ်စပ်အထိ၊ မြောက်ဘက် မန်ချူးရီးယားအထိ ကျယ်တဲ့ ဂျပန်ဆန့်ကျင်ရေး လှုပ်ရှားမှုတွေကို ညွှန်ကြားနေတဲ့ ပြောက်ကျားဌာနချုပ်လည်းဖြစ်တယ်။

ဒါတွေတင်မကပါ ယင်အန်းမှာ ကိုယ်ပိုင်အမြင်နဲ့ ရပ်တည်တဲ့ ပညာတတ်ကမ္ဘာလေးလည်းရှိပါသေးတယ်။ တော်လှန်ရေးသမား ဆိုတာ ပညာတတ်ဖို့လိုတယ် ဆိုတာကို ဥက္ကဌမော်စီတုန်း ဦးဆောင်တဲ့ တရုတ်ကွန်မြူနစ်ပါတီ က မေ့မထားပါဘူး။ ကွန်မြူနစ်ပါတီ မရောက်လာခင် က ယင်အန်းဟာ တရုတ်ပြည် မှာ လူမသိသူမသိ မြို့ပေါက်စလေးသာဖြစ်တယ်။ ကွန်မြူနစ်တွေ ရောက်လာပြီး လွတ်မြောက်နယ်မြေ ယာယီအစိုးရ အ​ခြေချတဲ့အခါ မှာ တရုတ်ပြည်ပညာရေး အတွက် ဗဟိုဌာနတစ်ခုဖြစ်လာခဲ့တယ်။ မြို့ပေါ်က တက္ကသိုလ်ကျောင်းသား တွေဟာ ယင်အန်းက တော်လှန်ရေးတက္ကသိုလ်တွေမှာ ပညာသင်ဖို့ တဖွဲဖွဲ ဝင်ရောက်လာနေကြတယ်။

မော်စီတုန်းရဲ့ ဆရာဖြစ်ခဲ့တဲ့ ချန်ရှားက နော်မန်ကျောင်းဆရာဖြစ်သင်တန်း ကျောင်းအုပ် ဆူတေ့လီ က ပညာရေးစနစ်သစ်အခြေခံမူတွေ ရေးဆွဲခဲ့တယ်။ ဂျပန်ခုခံစစ်မတိုင်ခင်က ယင်အန်း တည်ရှိရာ 

မြောက်ပိုင်းရှန်းစီးပြည်နယ်မှာ စာသင်ကျောင်း ၁၂၀ သာရှိခဲ့တာဖြစ်တယ်။ ဂန္တဝင် ကျမ်းလေးကျမ်းမှအပ ဘာမှမသင်ပေးဘူး။

၁၉၃၉ မှာ ယင်အန်း လွတ်မြောက်နယ်မြေမှာ မူလတန်းကျောင်း ၇၇၃ ကျောင်း၊ စံပြမူလတန်းကျောင်း ၇၈ ကျောင်းရှိလာတယ်။ သက်ကြီးစာသင်သားတွေ အတွက် ညကျောင်း ၂၀၈ ကျောင်း၊ အထက်တန်းကျောင်း လေးကျောင်းနဲ့ ကောလိပ်ကျောင်းသုံးကျောင်း ရှိလာတယ်။ အနုပညာတက္ကသိုလ်တစ်ခု(တခု)၊ စက်မှုလေ့ကျင့်ရေးကျောင်းတစ်ကျောင်း(တကျောင်း) နဲ့ လူငယ် သက်မွေးပညာ လေ့ကျင့်ရေးကျောင်း တစ်ကျောင်း(တကျောင်း) လည်းရှိတယ်။ တပ်နီတော်စစ်တက္ကသိုလ်ကိုတော့ ဂျပန်ခုခံရေးနှင့် နိုင်ငံရေးတက္ကသိုလ်လို့ နာမည်ပြောင်းပြီးဖွင့်လိုက်တယ်။ အဲ့ဒီတက္ကသိုလ်မှာ နှစ်စဉ်ကျောင်းသား နှစ်ထောင် အနည်းဆုံးတက် ကြပြီး ယင်အန်းတစ်ဝိုက်(တဝိုက်) တောင်စောင်းတွေပေါ်က ဂူတွေထဲမှာစာသင်ခန်းတွေဖွင့်ထားပါတယ်။ အမျိုးသမီးတက္ကသိုလ်တစ်ခု(တခု)လည်း ယင်အန်းမှာရှိပါတယ်။

ကိုးကား - 

၁။ မီးလောင်မြေ (မြသန်းတင့်)

၂။ ဒီရေမြင့်သစ် (မြသန်းတင့်)

Myo Tayzar Maung

မနေ့က ကျွန်တော့ဆီကို ပညာရေးအတွက် အကြံတောင်းတယ်။ သူတို့လည်း လွတ်မြောက်နယ်မြေတခုမှာ ပညာရေးအတွက်ကြိုးပမ်းနေကြသတဲ့။ နေရာလည်း ပြောပါတယ်။ နယ်စပ်တွေမှာ မဟုတ်ပါ။ သူတို့လုပ်နေကြတာကိုလည်း ပြောတယ်။ 

ကျွန်တော်က ပညာရေးနယ်ကမဟုတ်လို့ ပေးတဲ့အကြံက အဆင်မပြေလောက်ပါလို့ ဖြေပါတယ်။

အခုစာကို သတ်ပုံပြင်သလို မြန်မာစာ စာလုံးပေါင်းက ဂွကျတယ်။ အမှန်အတိုင်းသင့်ပါလို့ ပြောမဖြစ်သေးတဲ့ကာလ။

ကျန်းမာရေးနဲ့ စီးပွါးရေးတွေ ဘယ်အစိုးရတက်နေနေ လုပ်ကြတာဘဲ။ အခုထိတော့ ညံ့တာနဲ့ ဆိုးတာသာ ကွာတယ်။ တိုင်းပြည်ကို ပညာရေးနဲ့ တည်ဆောက်ရမယ်။ သင်ပုန်းကြီးက စရမှာ။

ဒေါက်တာတင့်ဆွေ

Comments

Popular posts from this blog

ပဲ နဲ့ ဘဲ ဋီကာ

၁။ ပဲမှန်သမျှ ဘဲလား ဆရာခင်ဗျ အငြင်းအနေနဲ့မှ ဘဲ သုံးရတာလားဗျ ခွဲခြားမသိလို့ပါဆရာ ၂။ ဆရာခင်ဗျာ 'ပန်းပန်လျက်ပဲ' မှားတယ်ဆိုတော့ ပဲနဲ့ဘဲ အသုံးလေးရှင်းပြစေလိုပါတယ်ခင်ဗျာ ၃။ ပဲ နဲ့ ဘဲ သုံးတာ ပုံထဲကအတိုင်း မှန်လား မှားလား ဆိုတာ သိချင်ပါတယ် ဆရာ။ ၄။ ချောင်းအစွယ်လား ချောင်းအဆွယ်လားဆရာ မူကွဲတွေကလည်း ကွဲဘဲကွဲနိုင်လွန်း ၅။ မနက်စာ စားပဲဖြစ်ဖြစ် အဆာပြေလေးဖဲဖြစ်ဖြစ် - ဖဲဆိုတာ ဖဲရိုက်တာ။ ၆။ အထင်ကရအစားအစာ တစ်ခုဖဲလေနော် - တခုပဲ (ဘဲ) လေနော်လို့ ရေးရ။ ‘တစ်ခု’ ဆိုရင် မျိုမကျတဲ့အစားအစာ။ ဖဲဆိုတာ ဖဲရိုက်တာ။ ၇။ ငါပဲလုပ်မယ်လားဗျ ပဲ လား ဘဲ လား ဇဝေဇဝါဗျ ၈။ ပဲနဲ့ဘဲကို အမြဲမှားပါတယ် ဒါပဲလို့ပြောယင် အမှားပါလားရှင် - ပန်းပန်လျက်ပဲ မှားတယ်။ ဆိတ်အုပ်ကဗျာ။ - သူငယ်ချင်းလို့ပဲ ဆက်၍ခေါ်မည်ခိုင် မှားတယ်။ သူငယ်ချင်းလို့ပဲ ဆက်၍ခေါ်မည် ဆိတ်မ။ ဗေဒါလမ်း ညိုပြာပြာ လတာပြင်ခြေရင်း လှိုင်းတက်ရာ ဗေဒါတက်၊ လှိုင်းသက်ရာဆင်း။ ဆင်းရလဲ မသက်သာ အုန်းလက်ကြွေရေပေါလော၊ မျောစုန်လို့လာ အဆင်းနဲ့အလာ၊ ဗေဒါမ အထွေး အုန်းလက်ကြွေ သူ့နံဘေး၊ ဆောင့်ခဲ့ရသေး။ ဆောင့်ခဲ့လဲ မသက်သာ နောက်တချီ ဒီတလုံးက၊ ဖုံးလိုက်ပြန်ပါ မြုပ်လေပေါ့ ပေါ်မလာ၊ မဗေဒါအလှ တလံကွာ လှ

ရှေးရေစက်

ရေး - ရွှေတိုင်ညွန့် ဆို - ဝင်းဦး + မာမာအေး လူမြင်ရင် ချစ်ချင်ဖွယ် ရူပါရုံ ချောလှတယ် သဘောကောင်းတဲ့ သူကလေးရယ် အတူဆုံဖို့ နဖူးစာရေးတယ် ယုံကြည်ဖွယ် မာယာနှောကာ ပြောတတ်တဲ့သက်လှယ်ရယ် နောင်ခါဝယ် မေရှင်ကလေးကို အရေးမစိုက်မှာ အလွန်စိုးတယ် ချစ်မှာလားကွယ်  မေတ္တာထားတယ်  ရှေးရေစက် ကံဆုံတယ် တူနှစ်သွယ် ဆုံဆည်းရတယ် ချစ်စရာကောင်းသူကလေးရယ် မောင့်စိတ်ထဲမှာ စွဲလန်းတယ် အဟုတ်ကိုပြောတာလားကွယ် လိမ်ဉာဏ်တွေပိုတယ်  ကရုဏာထားတာ အဟုတ်ပါပဲ မေတ္တာထားတယ် တကယ့်ကိုပဲ မင်းအလိုရှိရင်မောင့်အသည်း ခွဲကာပေးမယ်  တွေ့ရင်တော့ဖြင့် လွမ်းအောင်ချွဲ နောက်ကွယ်ကျရင်မေ့မှာပဲ အသည်းမှာစွဲတဲ့ ပျိုမေရှင်ကို အလိုလိုက်ရလိမ့်မယ်  တူမောင်မယ် မေတ္တာအကြောင်းနဲ့ ပေါင်းဖို့ရာ ဆုတောင်းမယ်  ခင်နဲ့မောင် သစ္စာထား သိကြားနတ်တွေ အကုန်သိတယ် တူမောင်မယ် မေတ္တာအကြောင်းနဲ့ ပေါင်းဖို့ရာ ဆုတောင်းမယ်  ခင်နဲ့မောင် သစ္စာထား သိကြားနတ်တွေ အကုန်သိတယ်  ချစ်တဲ့သူရယ်  ကြိုက်တဲ့သူရယ်  ရာသက်ပန်ရွယ်ကိုးလို့သာ အရိုးကျအောင် ပေါင်းပါ့မယ်  စိုးရိမ်ဖွယ် စိုးရိမ်ဖွယ် ယောက်ျားများဟာ ဖောက်ပြားလွယ် တကယ်ကြောက်အားပိုတယ် ယုံဘူး ယုံဘူး ချစ်ဦးပျိုသက်လှယ်  လူမြင်ရင် ချစ်ချင်ဖွယ် ရူပါရုံ

ယတိဘေဒ ခေါ် မြန်မာစာရေးနည်း

ကျွန်တော် ညက အိပ်မက် မက်ပါတယ်။ ဆောင်းအိပ်မက်က အကျအန။ နေ့ခင်းတုန်းက မိတ်ဆွေတဦးကနေ ဆရာ မြန်မာစာ ပန်ကျူယေးရှင်းအကြောင်း ကျမ်းတစောင်ရေးပါလားတဲ့။ ဟာ - ရာရာစစ၊ ကျွန်တော်က မြန်မာစာကို ဆရာလုပ်နိုင်တဲ့အထိ မတတ်ကျွမ်းပါ။ ဒါပေမဲ့ အိပ်မက်ထဲမှာ ကျမ်းတစောင် ရေးခဲ့တယ်။ မြန်မာစာရေးနည်းထဲက ယတိဘေဒ။ လက်ထဲမှာ လယ်တီဆရာတော်ဦးကေလာသ  (လယ်တီဒီပနီကို ရေးသားတော်၏မူတဲ့ လယ်တီဆရာတော်ကြီး မဟုတ်ပါ) ရေးတဲ့ ယတိဘေဒ ခေါ် မြန်မာစာရေးနည်း “ပီဒီအက်ဖ်” ဖိုင်ကို ရှေးစာကဗျာများနေရာကနေ ရထားတယ်။ ကျေးဇူး။ ယတိ (၁) = ရပ်ခြင်း။ ရပ်တန့်ခြင်း။ ချုပ်တည်းခြင်း။ စောင့်စည်းခြင်း။ ယတိ (၂) = ရဟန်း။ မြန်မာလိုမှာ ယတိပြတ်လို့ ရှိတယ်။ တစုံတခုကို တိတိကျကျ ဆုံးဖြတ်တာမျိုး။ သတ်မှတ်တာမျိူး။ ပိုင်းခြားလိုက်တာမျိုး။ မြန်မာစာရေးသားနည်းမှာ ယတိဆိုတာ စားလုံးတခုနဲ့တခု၊ စကားစုတခုနဲ့တခုကို ပိုင်းခြားခြင်း ဖြစ်ပါတယ်။ အလွယ်ဆုံးနဲ့ အများဆုံးက ပုဒ်ထီးနဲ့ ပုဒ်မ။  ကွန်ပြူတာစာရိုက်နည်းမပေါ်ခင် လက်နှိပ်စက်ရိုက်နည်းမှာ စနစ်တကျသင်ကြရပါတယ်။ ပုဒ်ထီး၊ ပုဒ်မ မဟုတ်ဘဲ တကွက်ခြာ ရိုက်ရတာလည်းရှိတယ်။ အခုခေတ်မှာတော့ “စပေ့စ်ဘား” ခေါ်တယ်။ တကွက် ဆိုတာ နှစ်ကွက် သုံးကွက် မဟုတ်ရပါ။ စာ