Skip to main content

June 1 Global Day of Parents ဇွန်လ ၁ရက် ကမ္ဘာလုံးဆိုင်ရာ မိဘများ​နေ့

အသိပေးသူ ကျေးဇူး။

(၁)

ဆရာရှင့် စာရေးသူက အမှန်ရေးပေမဲ့ ပုံနှိပ်တိုက်က မှားတာမျိုးလည်း ရှိတတ်ပါတယ် ကိုယ်တွေ့မို့ပါ အမေနေ့ အမေအထူးထုတ်စာအုပ်မှာ ကျွန်မက "မိဘ" လို့ ရေးတာကို စာအုပ်ထွက်လာတော့ "လောဘ"တဲ့ စိတ်ဆင်းရဲလိုက်ပုံများ ပြောစရာမရှိဘူး အယ်ဒီတာချုပ်က သတ်ပုံကို အလွန် အလေးထားတဲ့ ဆရာကြီးပါ ပုံနှိပ်ရာ မှားယွင်းမှုလို့ ယူဆရပါတယ် အမှားပြင်ဆင်ချက် ထည့်ရအောင်ကလည်း စာအုပ်က ထွက်လာပြီ စ နဲ့ ဆကိုလည်း မှားပြင်ထားသေးတယ် အယ်ဒီတာတည်းဖြတ်ထားတဲ့စာမူကို ပုံနှိပ်သူက ပြင်ခွင့် ရှိ မရှိတော့မသိ ဆရာကြီးရော စာရေးသူကျွန်မပါ စိတ်ဆင်းရဲခဲ့တာတော့ အမှန်ပါရှင်။

ခုခေတ် စာအုပ်ထုတ်ဝေနည်းတွေကို သိပ်မသိပါ။ စာအုပ်တိုက်တွေကလည်း မတူကြဘူးထင်တယ်။ ကျွန်တော်စာအုပ်လေး ၃ အုပ် ထုတ်စဉ်က စာအုပ်တိုက်တခုကတော့ စာစီထားပြီးသားကို ပို့ပေးပြီး ဖတ်ခိုင်းသေးတယ်။ နောက်အခက်တမျိုးက ပေ့ချ်မိတ်ကာကိုသာ သုံးတတ်တဲ့တိုက်ဆိုရင် ကျွန်တော်နဲ့ ခက်တယ်။ ကျွန်တော်က ဝဒ် ကိုသာသုံးတယ်။ ၁၀ နှစ်ကျော်လောက်ကတော့ လာက်ကတော့ ပီအမ်-ဖိုး ခဲ့ဘူးပါတယ်။

ခဲစာလုံးခေတ်က အဆင့်ဆင့်လုပ်ကြရတယ်။ ပရုဖတ်၊ စာတည်း၊ အယ်ဒီတာ၊ အယ်ဒီတာချုပ်။ အဲဒါလည်း အမှားမကင်း။ စွယ်စုံကျမ်းမှာတောင် အမှားပြင်ဆင်ချက် ထည့်ကြရသေးတယ်။

ခုခေတ်က အမှားကို အမှားမှန်း မသိသူတွေကများတယ်။ မှန်နေခဲ့တဲ့စာတွေကို မှားအောင်ပြင်ထုတ်တာက နိုင်ငံတော်မူ။ ဝယ်ကြတော့ အဲဒီနည်းကခိုင်မာလာတယ်။ 

စာလုံးပေါင်းသတ်ပုံမှန်ကို မှားအောင်ပြင်နည်းကို လေ့ကျင့် သင်ကြား နမူနာပြနေတာ ဆယ်စုနှစ် ၂-၃ ခုကြာပြီ။ ခိုင်မာပြီး အမြစ်စွဲလှပြီ။ ဆရာတော်ကြီးတွေ၊ ပညာရှင်တွေ၊ စာရေးဆရာ၊ ကဗျာဆရာတွေရဲ့ လက်ရေးမူတွေတင်ပြတော့ တချို့တလေက ရှေးလူကြီးတွေက နမော်မဲ့နမာမဲ့တဲ့။ 

နောက်ပေါက်နဲ့ လက်ဟောင်းခေတ်ရေး စာရေးဆရာတွေ တကယ့်ကိုအများစုကြီးက အဲလည်းစနစ်အမှားကို အားပေးအားမြှောက် ထောက်ကူနေကြသူတွေဖြစ်တယ်။ အဲလိုမှသာ စာအုပ်ရောင်းရတယ်လို့ ထင်နေကြသူတွေ။ ကျွန်တော်ထောက်ပြ တင်ပြနေတာတွေကို စိတ်ထဲကနေ ကက်ကက်လန်ရန်တွေ့ချင်သူတွေ။ 

လွှတ်တော် ၂ ဆက်မှာပြုတဲ့ ဥပဒေသစ်တွေအားလုံးက ပေါ်လစီသတ်ပုံတွေနဲ့။ ၂၀၀၈ ဖွဲ့စည်းပုံကလည်း တဝမ်းပူစသတ်နဲ့ မနှစ်လုံးဆင့်သတ်ပုံတွေနဲ့။

မိဘ နဲ့ လောဘ အတူတူလို့ ထင်သူတွေများများလာနေတယ်။ 

အဲဒီမိဘဆိုတာ မြန်မာစာ မိခင်နဲ့ ဖခင်တွေ။ မြန်မာစာအာဏာပိုင်တွေပေါ့။ သမနိရှည်လှကြပြီ။

(၂) မင်္ဂလာမောင်မယ်

မိဘ ဝတ္တရား ချီးမြှင့်အပ်သော အရွယ်ပေ

လျောက်ပတ်တင့်တယ်ရွေးချယ်၊ မျိုးနွယ်တူဆွေ

သုဘဒြအခါ၊ မင်္ဂလာရက်မြတ်ပေ၊ စုလျားရစ်ခွေ၊ ဇောတိရသပတ္တမြားနိတုံရွှေ

မင်္ဂလာစုပေါင်းကျက်သရေ၊ ရှိကြောင်းဆုခြွေ

လိုရာအဖြာဖြာ အောင်ပါစေ၊ မောင်မယ်တွေ

မြို့မတေးငြိမ့်ညှင်းနွဲ့၊ ဝမ်းမြောက်တဲ့ အောင်သံပေ

အေးမြမြ သာပေါ့သာပေါ့ဆွေ။

(၃) မိဘကျင့်ဝတ် ငါးပါး

မကောင်းမြစ်ထာ၊ ကောင်းရာညွှန်လတ်၊ အတတ်သင်စေ၊ ပေးဝေနှီးရင်း၊ ထိမ်းမြားခြင်းလျှင်၊ ဝတ်ငါးအင်၊ ဖခင်မယ်တို့တာ။ 

(၄) ယောက်မ

အမေကတော့ သဘောတော့တူပါတယ်ရှင်

ဒါပေမဲ့လည်း သူငယ်နှပ်စားလေးထင်

မေတ္တာရှိရင်းစွဲမို့ လွဲနိုင်ပါဘူးမောင်ရယ်

တကယ်ပင်မဖယ်ချင်ယုံပါရှင်

သီးချိန်ပွင့်ချိန်မောင်ကပြောတော့

မိဘသဘောတူတာ မတူတာနဲ့စာရင်

ပေါင်းဖို့ရာထင်သလောက် မလွယ်ပေဘူးရှင်။

ကလေးတွေက ခွင့်လွှတ်နိုင်ကြတဲ့ မိဘတွေဖြစ်ပါစေသတည်း။

ဒေါက်တာတင့်ဆွေ

Comments

Popular posts from this blog

ပဲ နဲ့ ဘဲ ဋီကာ

၁။ ပဲမှန်သမျှ ဘဲလား ဆရာခင်ဗျ အငြင်းအနေနဲ့မှ ဘဲ သုံးရတာလားဗျ ခွဲခြားမသိလို့ပါဆရာ ၂။ ဆရာခင်ဗျာ 'ပန်းပန်လျက်ပဲ' မှားတယ်ဆိုတော့ ပဲနဲ့ဘဲ အသုံးလေးရှင်းပြစေလိုပါတယ်ခင်ဗျာ ၃။ ပဲ နဲ့ ဘဲ သုံးတာ ပုံထဲကအတိုင်း မှန်လား မှားလား ဆိုတာ သိချင်ပါတယ် ဆရာ။ ၄။ ချောင်းအစွယ်လား ချောင်းအဆွယ်လားဆရာ မူကွဲတွေကလည်း ကွဲဘဲကွဲနိုင်လွန်း ၅။ မနက်စာ စားပဲဖြစ်ဖြစ် အဆာပြေလေးဖဲဖြစ်ဖြစ် - ဖဲဆိုတာ ဖဲရိုက်တာ။ ၆။ အထင်ကရအစားအစာ တစ်ခုဖဲလေနော် - တခုပဲ (ဘဲ) လေနော်လို့ ရေးရ။ ‘တစ်ခု’ ဆိုရင် မျိုမကျတဲ့အစားအစာ။ ဖဲဆိုတာ ဖဲရိုက်တာ။ ၇။ ငါပဲလုပ်မယ်လားဗျ ပဲ လား ဘဲ လား ဇဝေဇဝါဗျ ၈။ ပဲနဲ့ဘဲကို အမြဲမှားပါတယ် ဒါပဲလို့ပြောယင် အမှားပါလားရှင် - ပန်းပန်လျက်ပဲ မှားတယ်။ ဆိတ်အုပ်ကဗျာ။ - သူငယ်ချင်းလို့ပဲ ဆက်၍ခေါ်မည်ခိုင် မှားတယ်။ သူငယ်ချင်းလို့ပဲ ဆက်၍ခေါ်မည် ဆိတ်မ။ ဗေဒါလမ်း ညိုပြာပြာ လတာပြင်ခြေရင်း လှိုင်းတက်ရာ ဗေဒါတက်၊ လှိုင်းသက်ရာဆင်း။ ဆင်းရလဲ မသက်သာ အုန်းလက်ကြွေရေပေါလော၊ မျောစုန်လို့လာ အဆင်းနဲ့အလာ၊ ဗေဒါမ အထွေး အုန်းလက်ကြွေ သူ့နံဘေး၊ ဆောင့်ခဲ့ရသေး။ ဆောင့်ခဲ့လဲ မသက်သာ နောက်တချီ ဒီတလုံးက၊ ဖုံးလိုက်ပြန်ပါ မြုပ်လေပေါ့ ပေါ်မလာ၊ မဗေဒါအလှ တလံကွာ လှ

ရှေးရေစက်

ရေး - ရွှေတိုင်ညွန့် ဆို - ဝင်းဦး + မာမာအေး လူမြင်ရင် ချစ်ချင်ဖွယ် ရူပါရုံ ချောလှတယ် သဘောကောင်းတဲ့ သူကလေးရယ် အတူဆုံဖို့ နဖူးစာရေးတယ် ယုံကြည်ဖွယ် မာယာနှောကာ ပြောတတ်တဲ့သက်လှယ်ရယ် နောင်ခါဝယ် မေရှင်ကလေးကို အရေးမစိုက်မှာ အလွန်စိုးတယ် ချစ်မှာလားကွယ်  မေတ္တာထားတယ်  ရှေးရေစက် ကံဆုံတယ် တူနှစ်သွယ် ဆုံဆည်းရတယ် ချစ်စရာကောင်းသူကလေးရယ် မောင့်စိတ်ထဲမှာ စွဲလန်းတယ် အဟုတ်ကိုပြောတာလားကွယ် လိမ်ဉာဏ်တွေပိုတယ်  ကရုဏာထားတာ အဟုတ်ပါပဲ မေတ္တာထားတယ် တကယ့်ကိုပဲ မင်းအလိုရှိရင်မောင့်အသည်း ခွဲကာပေးမယ်  တွေ့ရင်တော့ဖြင့် လွမ်းအောင်ချွဲ နောက်ကွယ်ကျရင်မေ့မှာပဲ အသည်းမှာစွဲတဲ့ ပျိုမေရှင်ကို အလိုလိုက်ရလိမ့်မယ်  တူမောင်မယ် မေတ္တာအကြောင်းနဲ့ ပေါင်းဖို့ရာ ဆုတောင်းမယ်  ခင်နဲ့မောင် သစ္စာထား သိကြားနတ်တွေ အကုန်သိတယ် တူမောင်မယ် မေတ္တာအကြောင်းနဲ့ ပေါင်းဖို့ရာ ဆုတောင်းမယ်  ခင်နဲ့မောင် သစ္စာထား သိကြားနတ်တွေ အကုန်သိတယ်  ချစ်တဲ့သူရယ်  ကြိုက်တဲ့သူရယ်  ရာသက်ပန်ရွယ်ကိုးလို့သာ အရိုးကျအောင် ပေါင်းပါ့မယ်  စိုးရိမ်ဖွယ် စိုးရိမ်ဖွယ် ယောက်ျားများဟာ ဖောက်ပြားလွယ် တကယ်ကြောက်အားပိုတယ် ယုံဘူး ယုံဘူး ချစ်ဦးပျိုသက်လှယ်  လူမြင်ရင် ချစ်ချင်ဖွယ် ရူပါရုံ

ယတိဘေဒ ခေါ် မြန်မာစာရေးနည်း

ကျွန်တော် ညက အိပ်မက် မက်ပါတယ်။ ဆောင်းအိပ်မက်က အကျအန။ နေ့ခင်းတုန်းက မိတ်ဆွေတဦးကနေ ဆရာ မြန်မာစာ ပန်ကျူယေးရှင်းအကြောင်း ကျမ်းတစောင်ရေးပါလားတဲ့။ ဟာ - ရာရာစစ၊ ကျွန်တော်က မြန်မာစာကို ဆရာလုပ်နိုင်တဲ့အထိ မတတ်ကျွမ်းပါ။ ဒါပေမဲ့ အိပ်မက်ထဲမှာ ကျမ်းတစောင် ရေးခဲ့တယ်။ မြန်မာစာရေးနည်းထဲက ယတိဘေဒ။ လက်ထဲမှာ လယ်တီဆရာတော်ဦးကေလာသ  (လယ်တီဒီပနီကို ရေးသားတော်၏မူတဲ့ လယ်တီဆရာတော်ကြီး မဟုတ်ပါ) ရေးတဲ့ ယတိဘေဒ ခေါ် မြန်မာစာရေးနည်း “ပီဒီအက်ဖ်” ဖိုင်ကို ရှေးစာကဗျာများနေရာကနေ ရထားတယ်။ ကျေးဇူး။ ယတိ (၁) = ရပ်ခြင်း။ ရပ်တန့်ခြင်း။ ချုပ်တည်းခြင်း။ စောင့်စည်းခြင်း။ ယတိ (၂) = ရဟန်း။ မြန်မာလိုမှာ ယတိပြတ်လို့ ရှိတယ်။ တစုံတခုကို တိတိကျကျ ဆုံးဖြတ်တာမျိုး။ သတ်မှတ်တာမျိူး။ ပိုင်းခြားလိုက်တာမျိုး။ မြန်မာစာရေးသားနည်းမှာ ယတိဆိုတာ စားလုံးတခုနဲ့တခု၊ စကားစုတခုနဲ့တခုကို ပိုင်းခြားခြင်း ဖြစ်ပါတယ်။ အလွယ်ဆုံးနဲ့ အများဆုံးက ပုဒ်ထီးနဲ့ ပုဒ်မ။  ကွန်ပြူတာစာရိုက်နည်းမပေါ်ခင် လက်နှိပ်စက်ရိုက်နည်းမှာ စနစ်တကျသင်ကြရပါတယ်။ ပုဒ်ထီး၊ ပုဒ်မ မဟုတ်ဘဲ တကွက်ခြာ ရိုက်ရတာလည်းရှိတယ်။ အခုခေတ်မှာတော့ “စပေ့စ်ဘား” ခေါ်တယ်။ တကွက် ဆိုတာ နှစ်ကွက် သုံးကွက် မဟုတ်ရပါ။ စာ