Skip to main content

ဘာဘူစောင်

မုံရွာက ချည်ပွ စောင်တွေကို ကျွန်တော်တို့က ဘာကူစောင် ခေါ်ခဲ့တာ။ ဘယ်ကလာတဲ့ ဝေါဟာရမှန်းလည်း မသိ၊ အသံထွက်မှန်လည်း ဘယ်လိုမှန်း မသိ ရမ်းထွက်ခဲ့တာပါ ဆရာ။

ဘာဘူ | ba2-bu2

ဘာဘူစောင် | ba2-bu2 soun2 - coarse cotton blanket (ˈblaŋ-kət 🔊).

ဘာဘူစောင် - သုံးရာသီ စောင်

စောင်ကြမ်း (ဘာဘူစောင်) လက်ကားစျေး 

ကျောင်းသား ထောင် တော်လှန်ရေး — ညမှာဆိုရင် အောက်က အခင်းမရှိတဲ့၊ ၄ လက်မလောက်မြင့်တဲ့ ပျဉ်ပြား ကွပ်ပျစ်ပေါ်မှာ အဲဒီ ဘာဘူစောင်လေးနဲ့ ကွေးရတာပဲ။ မနက် အိပ်ယာအစောကြီး ထရတယ်။ 

အခုတော့ ဂွမ်းကပ်စောင် တွေကလည်း မကပ်ကြတော့ဘူး။ ဘာဘူစောင်၊ တရုတ်စောင်တွေကိုပဲ အကောင်းလုပ်နေကြတယ်။ 

ဘာဘူစောင် ဘာမထီ ဘာလိုလို ဘာလိုလိုနှင့် ဘာလီ ဘာလီရည် ဘာဝ ဘာဝနာ ဘာဝနာဉာဏ် ဘာဝနာပွား 

ဘာဘူစောင်နဲ့ထုပ်ပြီး ဆေးရုံကို အမြန်ပို့တယ်။

အမေ့မှာက ဘာဘူစောင်. အဟောင်း အစုတ်ကြီးပဲ ရှိသည်။ 

The Beauty and the Ugliness အညာဒေသရဲ့ ဓလေ့တခု

၂၀၁၆ ခုနှစ် ဆောင်းဝင်စမှာရတဲ့ မက်ဆေ့ချ် -

အဝေးရောက်နေသောဆရာကို ပျော်ရွှင်စေချင်လို့ပြောပြချင်ပါတယ်ရှင်။ ကျမတို့ ကျောက်ပန်းတောင်းမြို့(ပုပ္ပားနှင့် ညောင်ဦးကြားတွင်ရှိသောမြို့) မှာ ယခုလို တန်ဆောင်မုန်းလပြည့်နေ့တွင် ဘုရားစေတီများတွင်ရော အိမ်တွေမှာရောမယ်ဇလီဖူးသုပ်များ၊ သင်္ဘောသီးသုပ်များ ကျွေးမွေးကြပါတယ်။ အခြားမြို့များတွင်မရှိသော ချစ်စရာဓလေ့တခုမှာ လူငယ်လေးတွေကို အိမ်တိုင်း (မိမိနှစ်သက်သော) ကို မုန့်ဖိုးတောင်းခွင့်ပေးထားပြန်ပါတယ်။ သိသိမသိသိ ဘယ်အိမ်ကိုမဆို မုန့်ဖိုးတောင်းလို့ရပါတယ် ယခုပြန်မရနိုင်သော ပျော်ရွှင်ခဲ့ရသော ငယ်ဘဝများပါရှင်။ ကျမစာကိုဖတ်ကြည့်ရင်း ဆရာလည်း အတွေးပုံဖော်ရင်း ပျော်ရွှင်ပါစေရှင်။ အမှားပါရင် ခွင့်လွှတ်ပါရှင်။ ဆရာ ကျန်းမာပါစေရှင့်။

ဆရာတို့အရပ်မှာတော့ သီတင်းကျွတ်မှာသာ မုန့်ဖိုးတောင်းကြတယ်။ မန္တလေးက တန်ဆောင်မုန်းလပြည့်မှာ ဆီးဖြူသီးနဲ့ ငပိကြော်ဝေကြတယ်။ ဆရာငယ်ငယ်က မုံရွာမှာ ပံသုကူ စောင်လှူတာ ကိုယ်တိုင်မြင်ခဲ့ဘူးတယ်။ ဘာဘူစောင်လို့ ခေါ်တယ်။ ရာသီဥတုက အေးလာပြီကိုး။ မုံရွာမှာ ချည်ထည်၊ ဂွမ်းစောင်၊ ပုဆိုး၊ ရက်ကန်းလုပ်ငန်းတွေပေါတယ်။

တန်ဆောင်မုန်းလပြည့်တခုမှာ ပုဂံ-ညောင်ဦး-ပုပ္ပါးသွားရင်း ကျောက်ပန်းတောင်းကို ဖြတ်ခဲ့ဘူးတယ်။ စာရေးတဲ့သူတောင် မွေးမှာမဟုတ်သေးပါ။ နောက်လည်း ရန်ကုန်ကနေ ကားနဲ့အပြန်ဖြတ်ရဘူးပါတယ်။ မြေပြင်ပြန့်ပြီး မြေနီတာ၊ ထန်းပင်တွေ ပေါတာ၊ သာယာတာ၊ အေးချမ်းတာကို မမေ့ပါ။ ပြန်ရောက်ချင်မိတယ်။

ဒေါက်တာတင့်ဆွေ

Comments

Popular posts from this blog

ပဲ နဲ့ ဘဲ ဋီကာ

၁။ ပဲမှန်သမျှ ဘဲလား ဆရာခင်ဗျ အငြင်းအနေနဲ့မှ ဘဲ သုံးရတာလားဗျ ခွဲခြားမသိလို့ပါဆရာ ၂။ ဆရာခင်ဗျာ 'ပန်းပန်လျက်ပဲ' မှားတယ်ဆိုတော့ ပဲနဲ့ဘဲ အသုံးလေးရှင်းပြစေလိုပါတယ်ခင်ဗျာ ၃။ ပဲ နဲ့ ဘဲ သုံးတာ ပုံထဲကအတိုင်း မှန်လား မှားလား ဆိုတာ သိချင်ပါတယ် ဆရာ။ ၄။ ချောင်းအစွယ်လား ချောင်းအဆွယ်လားဆရာ မူကွဲတွေကလည်း ကွဲဘဲကွဲနိုင်လွန်း ၅။ မနက်စာ စားပဲဖြစ်ဖြစ် အဆာပြေလေးဖဲဖြစ်ဖြစ် - ဖဲဆိုတာ ဖဲရိုက်တာ။ ၆။ အထင်ကရအစားအစာ တစ်ခုဖဲလေနော် - တခုပဲ (ဘဲ) လေနော်လို့ ရေးရ။ ‘တစ်ခု’ ဆိုရင် မျိုမကျတဲ့အစားအစာ။ ဖဲဆိုတာ ဖဲရိုက်တာ။ ၇။ ငါပဲလုပ်မယ်လားဗျ ပဲ လား ဘဲ လား ဇဝေဇဝါဗျ ၈။ ပဲနဲ့ဘဲကို အမြဲမှားပါတယ် ဒါပဲလို့ပြောယင် အမှားပါလားရှင် - ပန်းပန်လျက်ပဲ မှားတယ်။ ဆိတ်အုပ်ကဗျာ။ - သူငယ်ချင်းလို့ပဲ ဆက်၍ခေါ်မည်ခိုင် မှားတယ်။ သူငယ်ချင်းလို့ပဲ ဆက်၍ခေါ်မည် ဆိတ်မ။ ဗေဒါလမ်း ညိုပြာပြာ လတာပြင်ခြေရင်း လှိုင်းတက်ရာ ဗေဒါတက်၊ လှိုင်းသက်ရာဆင်း။ ဆင်းရလဲ မသက်သာ အုန်းလက်ကြွေရေပေါလော၊ မျောစုန်လို့လာ အဆင်းနဲ့အလာ၊ ဗေဒါမ အထွေး အုန်းလက်ကြွေ သူ့နံဘေး၊ ဆောင့်ခဲ့ရသေး။ ဆောင့်ခဲ့လဲ မသက်သာ နောက်တချီ ဒီတလုံးက၊ ဖုံးလိုက်ပြန်ပါ မြုပ်လေပေါ့ ပေါ်မလာ၊ မဗေဒါအလှ တလံကွာ လှ

ရှေးရေစက်

ရေး - ရွှေတိုင်ညွန့် ဆို - ဝင်းဦး + မာမာအေး လူမြင်ရင် ချစ်ချင်ဖွယ် ရူပါရုံ ချောလှတယ် သဘောကောင်းတဲ့ သူကလေးရယ် အတူဆုံဖို့ နဖူးစာရေးတယ် ယုံကြည်ဖွယ် မာယာနှောကာ ပြောတတ်တဲ့သက်လှယ်ရယ် နောင်ခါဝယ် မေရှင်ကလေးကို အရေးမစိုက်မှာ အလွန်စိုးတယ် ချစ်မှာလားကွယ်  မေတ္တာထားတယ်  ရှေးရေစက် ကံဆုံတယ် တူနှစ်သွယ် ဆုံဆည်းရတယ် ချစ်စရာကောင်းသူကလေးရယ် မောင့်စိတ်ထဲမှာ စွဲလန်းတယ် အဟုတ်ကိုပြောတာလားကွယ် လိမ်ဉာဏ်တွေပိုတယ်  ကရုဏာထားတာ အဟုတ်ပါပဲ မေတ္တာထားတယ် တကယ့်ကိုပဲ မင်းအလိုရှိရင်မောင့်အသည်း ခွဲကာပေးမယ်  တွေ့ရင်တော့ဖြင့် လွမ်းအောင်ချွဲ နောက်ကွယ်ကျရင်မေ့မှာပဲ အသည်းမှာစွဲတဲ့ ပျိုမေရှင်ကို အလိုလိုက်ရလိမ့်မယ်  တူမောင်မယ် မေတ္တာအကြောင်းနဲ့ ပေါင်းဖို့ရာ ဆုတောင်းမယ်  ခင်နဲ့မောင် သစ္စာထား သိကြားနတ်တွေ အကုန်သိတယ် တူမောင်မယ် မေတ္တာအကြောင်းနဲ့ ပေါင်းဖို့ရာ ဆုတောင်းမယ်  ခင်နဲ့မောင် သစ္စာထား သိကြားနတ်တွေ အကုန်သိတယ်  ချစ်တဲ့သူရယ်  ကြိုက်တဲ့သူရယ်  ရာသက်ပန်ရွယ်ကိုးလို့သာ အရိုးကျအောင် ပေါင်းပါ့မယ်  စိုးရိမ်ဖွယ် စိုးရိမ်ဖွယ် ယောက်ျားများဟာ ဖောက်ပြားလွယ် တကယ်ကြောက်အားပိုတယ် ယုံဘူး ယုံဘူး ချစ်ဦးပျိုသက်လှယ်  လူမြင်ရင် ချစ်ချင်ဖွယ် ရူပါရုံ

ယတိဘေဒ ခေါ် မြန်မာစာရေးနည်း

ကျွန်တော် ညက အိပ်မက် မက်ပါတယ်။ ဆောင်းအိပ်မက်က အကျအန။ နေ့ခင်းတုန်းက မိတ်ဆွေတဦးကနေ ဆရာ မြန်မာစာ ပန်ကျူယေးရှင်းအကြောင်း ကျမ်းတစောင်ရေးပါလားတဲ့။ ဟာ - ရာရာစစ၊ ကျွန်တော်က မြန်မာစာကို ဆရာလုပ်နိုင်တဲ့အထိ မတတ်ကျွမ်းပါ။ ဒါပေမဲ့ အိပ်မက်ထဲမှာ ကျမ်းတစောင် ရေးခဲ့တယ်။ မြန်မာစာရေးနည်းထဲက ယတိဘေဒ။ လက်ထဲမှာ လယ်တီဆရာတော်ဦးကေလာသ  (လယ်တီဒီပနီကို ရေးသားတော်၏မူတဲ့ လယ်တီဆရာတော်ကြီး မဟုတ်ပါ) ရေးတဲ့ ယတိဘေဒ ခေါ် မြန်မာစာရေးနည်း “ပီဒီအက်ဖ်” ဖိုင်ကို ရှေးစာကဗျာများနေရာကနေ ရထားတယ်။ ကျေးဇူး။ ယတိ (၁) = ရပ်ခြင်း။ ရပ်တန့်ခြင်း။ ချုပ်တည်းခြင်း။ စောင့်စည်းခြင်း။ ယတိ (၂) = ရဟန်း။ မြန်မာလိုမှာ ယတိပြတ်လို့ ရှိတယ်။ တစုံတခုကို တိတိကျကျ ဆုံးဖြတ်တာမျိုး။ သတ်မှတ်တာမျိူး။ ပိုင်းခြားလိုက်တာမျိုး။ မြန်မာစာရေးသားနည်းမှာ ယတိဆိုတာ စားလုံးတခုနဲ့တခု၊ စကားစုတခုနဲ့တခုကို ပိုင်းခြားခြင်း ဖြစ်ပါတယ်။ အလွယ်ဆုံးနဲ့ အများဆုံးက ပုဒ်ထီးနဲ့ ပုဒ်မ။  ကွန်ပြူတာစာရိုက်နည်းမပေါ်ခင် လက်နှိပ်စက်ရိုက်နည်းမှာ စနစ်တကျသင်ကြရပါတယ်။ ပုဒ်ထီး၊ ပုဒ်မ မဟုတ်ဘဲ တကွက်ခြာ ရိုက်ရတာလည်းရှိတယ်။ အခုခေတ်မှာတော့ “စပေ့စ်ဘား” ခေါ်တယ်။ တကွက် ဆိုတာ နှစ်ကွက် သုံးကွက် မဟုတ်ရပါ။ စာ