Skip to main content

မောင်ပေါက်စည် (မန်းတက္ကသိုလ်) ကဗျာများ

ဧည့်သည်

လာရောက်ခိုနား

သူပြန်သွားသော်

ကိုင်းဖျား သိမ့်သိမ့်ခါသတည်း။

မောင်ပေါက်စည်(မန်းတက္ကသိုလ်)

အမေ

မိခင်ကိုရှာ

ရေဇလာမိုးမြေထိ

အူဝဲညံ ငိုသံကြားမှ

နားလည်ပါ၏- -။

မောင်ပေါက်စည် (မန်းတက္ကသိုလ်)

မိသားစု

တောင်ကိုကျော်လွှား

ငါတို့သွားမည်

သားနှင့်သ္မီး ချွေးဒီးဒီးကျ

ခရီးမဝေး

အနီးကလေးဟေ့။

မောင်ပေါက်စည်(မန်းတက္ကသိုလ်)

'လွမ်းရာသီ'

အဓိက ကတော့

သတိရတာပါပဲ…ညို။

တောင်ဆီမှာ

မှောင်ရီသန်းပြန်တော့

လွမ်းတယ်လို့…ငို။

ထီးတလက် နှစ်ယောက်ခို

တယောက်စိုမှာ တယောက်စိုး…

သစ်ရိပ်အောက် နှစ်ယောက်ဝင်

တယောက်ရင်ခွင် တယောက်တိုး…

သြော်…ခုတော့

အဖော်ပြုစရာ ညိုမရှိတာမို့

ငိုမိတယ်……မိုး။

(မောင်ပေါက်စည် မန်းတက္ကသိုလ်)

"မျှော်လင့်ချက်"

မိုးပေါ်မှာ ကြယ်တလုံး

တိမ်ဖုံးလို့ လမသာ

သာတဲ့အခါ သာပါလိမ့်

နတ်ဒေဝါ သူဖန်ဆင်း

ဖိုးရွှေလမင်း ။ ။

လကမသာ ကြယ်ကမပြုံး

အမုန်းပင် တရာ စိုက်လေတော့

လမမိုက် ကြယ်တွေ ပြုံးချိန် သင့်ရင်ပေါ့

မျှော်လင့်လျက်ကူး

လောင်းလှေနဲ့မြူး။ ။ 

မောင်ပေါက်စည် (မန်းတက္ကသိုလ်)

"ပုထုဇနော ဥမ္မတကော"

အချစ်ပဝါခြုံ

ကဗျာဘုံရက်ကန်း ရှယ်သည်သို့

စိတ်ကူးနယ်ကျယ်မဆုံးပါဘု

လက်ထုံးသင် ငယ်စဉ်ကချစ်ဦး။ ။

မေတ္တာအုတ်စီ

ချစ်တိုင်းပြည်တည်ဆောက်ကာ

ချစ်မိုးပေါက်ရွာစေမူးမူး

ချစ်ပင်လယ် လက်ပစ်ကူးခဲ့ပါ

ငယ်စဉ်ကရူး။ ။

မောင်ပေါက်စည်(မန်းတက္ကသိုလ်)

သမိုင်း

ကြည်။

ပဲပြုတ်နဲ့ နံပြား

စားချင်သည်။

ရှေးအတေတီက မှတ်တမ်း

သူရဲကောင်း သခင်အောင်ဆန်း

သမိုင်းနဲ့လွမ်း။

မောင်ပေါက်စည်(မန်းတက္ကသိုလ်)

စင်ကာပူ (MRT ပေါ်မှာရေး)

လွတ်လပ်ရေးကြီးရမရ

အချစ်ကို မတွေး

အသစ်ကို မတွေး

စစ်ကိုတော့ ဆွေးနေး

အရေးက တရေး

လွတ်လပ်ရေး 

ပညာကိုသင်

အမြင်ကို တည်ဆောက်

ကျွန်သဘောက်မဖြစ်ရေး

အချစ်ကို မတွေး

အသစ်ကို မတွေး

စစ်ကိုတော့ ဆွေးနွေး

အရေးက တရေး

လွတ်လပ်ရေး 

လွတ်လပ်ရေးသည် အဓိက

အခြားအရာ သာမည

လွတ်လပ်ရေးကို ရမှရ

ကျွန်ဘဝ

မသေကြစတေး

ဤကဗျာရေး။

မောင်ပေါက်စည်(မန်းတက္ကသ်ိုလ်)

"စိတ်တလုံး"

စိတ်တလုံး

အပြုံးတခုကိုပေါ်စေ၏။

စိတ်တလုံး

အမုန်းတခုကိုဖော်လေ၏။

စိတ်တလုံး

အရှှုုံးတခုကိုခေါ်နေ၏။

အပြုံး အမုန်း

အရှုံး မဆုံးစေဘဲ

သုဉ်းသုညသုဉ်း မဖြစ်စေနဲ့

စိတ်သစ်ရင်အောင်ပွဲ။ ။

၇-၁၂-၉၆

မောင်ပေါက်စည်( မန်းတက္ကသိုလ်)

စာပေသူရဲကောင်း

ဗုဒ်သုံးဗုဒ်

သုတ်သုံးသုတ်

ကျွန်ုပ်ပညာရှာသည့်တော 

ထိငါးထိ

ဝိန္ဒာမိ

လွန်တာရှိ

မိုးပြည့်လက်စုံမိုး 

အစု

အတု

အပြု

ယေရှုကျမ်းဂန်

ရကန်အဲမောင်း

ထောင်းလမောင်းကျေ

ဒိုးလိုမွှေသော်

စာပေသူရဲကောင်းဖြစ်လတံ့ 

မောင်ပေါက်စည်(မန်းတက္ကသိုလ်)

(ဆရာကြီးမင်းသုဝဏ်သို့)

"ငြိမ်းချမ်းရေး"

တို့က - ရွှေ-

မပြေလည်သူသာ-ကြေး-

သရုပ်သကန်နဲ့

အဟုတ်အမှန်ပြောရရင်

စောဒကလဲ မတက်ဝံ့ပါဘူး

မောဟလည်း မဖက်ဝံ့ပါဘူး

ဒေါသလည်းမထွက်ဝံ့ပါဘူး။

ကမာ္ဘကုန်ကျယ်သရွေ့၊ မတွေ့တွေ့အောင်ရှာဖွေမယ်

လေအသုန်နဲ့လိုက်မယ်

ရေအစုန်နဲ့လိုက်မယ်

မြေအဟုန်နဲ့လိုက်မယ်။

အမိုက်လုံဖိုမထိုးဘဲ

အဖိုးရယ်၊ အဖွါးရယ်

အမိုးရယ်၊ အပါးရယ်

ရေမှာသားလို့ခြားမထင်သလို၊

အမြင်မှန်လောင်းလှေကလေးနဲ့

ရေအေးကြည် ချောင်းရေကလေးမှာ။

စောင်းသံ

မောင်းသံ

သောင်းယံထိကြားစေသတည်း။

(မောင်ပေါက်စည်-မန်းတက္ကသိုလ်) ၁၉၉၄

သပြေအောင်မြင် ကသစ်ပန်းတွေနဲ့

ဖေမောင်တင် တခေတ်ဆန်းချိန်တော့

သူ့လမ်းသူဖောက်လို့

မကြောက်သူ ဆရာကဝိကြီး။

တော်လည်းတော်ပါ၏။

မော်လည်းမော်စရာရှိ။

ကျော်ကမ္ဘာစာပါဠိ

ဝိသုဒ္ဓိမဂ် အဌသာလိနီ သဒ္ဒါနဲ့လည်းညှိ

ဘယာဘယ်မှာမသိ

ပညာရှိတံခွန်ထူ

ဇမ္ဗူမှာ တလူလူ တလွင့်လွင့်နဲ့

မာန်မဝင့် သိန်သရေ

ထိန်ဝေစည်နေသို့ လင်းခဲ့ပါတော့။

မင်းဆရာကျွန်ကန်တော့ပါ၏။

ပန်းတမော့ကဲ့သို့ မိုးပေါ်ကထီး

စည်ဗြောသံတီး။

(မောင်ပေါက်စည်-မန်းတက္ကသိုလ်)

၁၁-၁၂-၁၉၉၈

"မင်းနေပြည်"

အရှေ့ကိုရွေ့ဆင်းတော့

ရန်ကင်းသည်တောင်ညိုညို

စိမ်းလဲ့လဲ့စို

ဆီးလှည့်လို့ကြို

လေချိုနဲ့သုတ်သုတ်ဆန်း။

စိတ်ပုတီး

ရိပ်ကြီးမြိုင်တခိုသို့

ပြည်နိဗ္ဗိုသံသာဦး

ကူးတော့မယ်လှမ်း ။ ။

အနောက်ကိုမျှော်ပေးတော့

တာမဝေးတောင်သေလာ

ရှုခင်းကသာ

အောင်ခေမာ

ဇေယျာတဲ့မြို့။

ကုန်းကမူ

ထုံးဖြူစေတီဦးကို

ဖူးနိုင်သည်မို့ ။ ။

တောင်ဆီကိုမျှော်ကြည့်တော့

ကြာအတည့်အောင်ပင်လယ်

တေးသံကကြွယ်။

နောက်ဆီဘက်နေအကွယ်

ဖန်ချယ်တဲ့ပန်းချီကား

မိုးခမောက်ကယ်နဲ့

ဒိုးဒေါက်သံလွင်လွင်မို့

နွားအနှင်လူညိုချော

တောရဲ့ဘသား ။ ။

မြောက်ဘက်ကိုရွေ့လှမ်းတော့

မင်းကွန်းတဲ့ကျောင်းဝိဟာ

ရှေးခေတ်မြင်တိတ်အဟောင်း

ခေါင်းလောင်းသံသာ ။ ။

မမင်းဗြူပါ

ယူလာလို့စက်ချိန်

မှန်မှန်ပြောပါမှ

သဘောသာထိုအလေးကို

တွေး၍မခက် ။ ။

မြို့ရိုးကိုဗဟိုထား

ဇာအနားကျုံးရေယဉ်

ပြာလဲ့လဲ့စင်

တခေါက်တော့လာစေချင်

ခင်မင်တဲ့တေး ။ ။

ရွှေမန်းဆိုတောင်ညိုရိပ်ကယ်

ခေါ်ဖိတ်တယ်လေး ။ ။

မောင်ပေါက်စည်(မန်းတက္ကသိုလ်)

၁၉၅၆ ခုနှစ် သြဂုတ်လ မြတ်ရတနာမဂ္ဂဇင်း

ဖန်ဆင်းယူရသော ဗိမာန်ဘုံကလေး 

အကြော့ရမက်တွေနဲ့

ချော့ကလက် လှုပ်ဝေတဲ့

ကျွန်တော့်အတွက် မဟုတ်လေသည့် ဗိမာန်ဘုံ။

ပျော်တယ်ဟေ့ မော်တယ်

မော်တယ်ဟေ့ ပျော်တယ်

ရွှင်ပြုံးဖွယ် မိုးဘဝဂ်

ပြိုးပြက်ပြက်စုံ။ ။

ကျွန်တော့်မှာ မျက်နှာမွဲတာမို့

မတော်ရာ အချက် မသဲပါဟု

အရက်စွဲပါလို့ သောက်ကာဟုန်

လူမွဲ လူနုံဟု ဆိုကြလေမလား။

အပြစ်တော် တင်ချင်သပတင်

အချစ်တော် မဝင်နေစေတော့

စိတ်တေလေ ချည်တိုင်မစိုက်လို့

အခိုက်အခါ ငြိမ်းစေဆေးရယ်ဟု

မတွေးနိုင် အနေခက်လှတဲ့

အရက်ဆို သူရာမင်းကိုဖြင့်

သောက်ရင်း ဗိမာန်ရှာလေတော့မယ်

လူမဟန် ကိုယ်မထိန်းရင်လ

ဖုန်လိမ်းရာ မြေအပြင်၌

မပြောချင် ရွှေစင်တို့ မသိပ်ကြပါနဲ့

ကိုယ့်ဗိမာန်ဘုံကလေးမှာပဲ

ပုန်း အိပ်ချင်သား။ ။

(ရွှေမန်းဆောင်နေ ကျောင်းသူတစုသို့)

သွေးသောက် မဂ္ဂဇင်း၊ အေပြီလ၊ ၁၉၅၉

“ရေနီမြောင်းတေးသံ” ကဗျာများ မှ 

"မှတဆင့်"

မြကြေးမှုံတွင်

အရိပ်ထင်သည်၊ အသင်သိရန်မလိုပါ။

ရေကြည်အိုင်တွင်

အရိပ်ထင်သည်၊ အသင်သိရန်မလိုပါ။

တက္ကသိုလ်တွင်

သွေးစွန်းထင်သည်၊ အသင် သိမှ သိပါစ။

မောင်ပေါက်စည်(မောင်ပေါက်စည်)

"ငြင်းလိုကငြင်းပါ"

ပြည်သူတို့မျက်နှာ

သာယာသည်ဟု။

ငြိမ်းပါတယ်

ချမ်းပါတယ်။

ဘယ့်နှယ်နှယ် “သင်” တို့ ပြောပေမင့်

သောကတောင်ထု။

မောင်ပေါက်စည်(မန်းတက္ကသိုလ်)

(၁၉၆၃ - ခု၊ သြဂုတ်လတွင် ငြိမ်းချမ်းရေးကို ကြိုဆိုခြင်းအထိမ်းအမှတ်အဖြစ်

မြန်မာနိုင်ငံကဗျာဆရာသမဂ္ဂမှ ထုတ်ဝေသည့် ရေအယဉ် ကဗျာစာအုပ် ပထမနှိပ်ခြင်းမှ)

"ဆရာတော် ဆုံးမပါ"

ကဗျာတပုဒ်တော့ ရေးချင်တယ်

မတွေးတတ် တွေးတတ်နဲ့

ရဟတ်လို ချာချာလည်။ ။

ဘယ်နှတောင်းက ဘယ်နှစ်စလယ်

ငါ့မယ်က မသိဘူး။ ။

စုံစီနဖာ

ယုံကြည်ရာ ယုံကြည်ကြောင်း

တို့ကျောင်းရာ တောင်လေးလုံးက

ပြုံးစစထူး

မုန်းမရဘူး

(ကိုပညာရေ)

ဘုန်းဘုရာ့ ဆရာတထူးငဲ့

ရုန်းဘဝကူးချင်ပြီပေါ့

ဆုံးမပါဦး။ ။

၉ သြဂုတ် ၂၀၀၀ 

မောင်ပေါက်စည်(မန်းတက္ကသိုလ်)

"ထိုဣတ္ထိ"

ကကြီး မှ အစ အ” တွင် အဆုံး

ရေး ထုံး ရှိခဲ့ ဖူးလေပြီ ။

မိန်းမ သစ္စာ မုသားသာတည်း ။

ကျမ်း လာလဲရှိ

ထိုပြီးတခါ

မာယာ တသိန်း

အပလိန်း အနန္တ

တက္ကဗေဒ သင်္ကေတသို့

က ကြီးမှ အစ အ တွင် အဆုံး

ရေးထုံးပမာ သူ့မာယာသည်

သချာင်္ သင်္ချေ ပြောင်းခဲ့ပေလည်း

မြစ်ရေ အဟန် ထက်ပြန်မစးီ

အောက်သို့ စီးလိမ့်

ပုံပမာ ယုံပါစေချင်

အသွင်မပြောင်း ရှည်ညောင်းကာလ

ဆင် သ ခြယ် မှုန်း

တနှုန်း ပရိယာယ် 

တသွယ် မာယာ

တဖြာ ရက်စက်

တခက် ကျော့ကွင်း 

သင် သက်ဆင်းမည်

မယွင်း မယိုင် မလွဲတည်း 

သင်မယုံလည်း

သင်ကြုံသော အခါ

ဤ ကဗျာသည် ခြယ်ရာ လှလှ ဖြစ်လိမ့် တကား

သင်မယုံလည်း

သင်ကြုံသော အခါ

ဤကမ္ဘာသည် ရယ်ကာ ပျပျ ဖြစ်လိမ့် တကား။ 

မောင်ပေါက်စည် (မန်းတက္ကသိုလ်)

(၁၉၅၉)

မောင်ပေါက်စည် (မန်းတက္ကသိုလ်)(၁၉၃၂-၂၀၀၆) 

Comments

Popular posts from this blog

မုန့် နဲ့ မုံ့

မင်္ဂလာပါဆရာ ထိုးမုံ့ကအမှန်လား ထိုးမုန့်ကအမှန်လား တကယ်မသိလို့မေးတာပါ ဖြေပေးပါနော်  ၁။ ဆရာ မုန့်ဖိုး ကအမှန်မဟုတ်ဘူးလား။ ‌ဆရာရေးထားတဲ့ မုံ့ဘိုးက မှားနေပါတယ်။ - သွေးသောက်အယ်ဒီတာ၏ အမှာ တင်ပြထားပါတယ်။ ၂။ မုန့် နဲ့ မုံ့ ရဲ့ ကွာခြားပုံလေးကို ကျေးဇူးပြု၍ ခွဲခြားပြသပေးပါခင်ဗျ။ အများရေးတာတွေ့နေရတာကတော့ မုန့် လို့အများဆုံးတွေ့ရလို့ပါ။သိမှတ်စရာကောင်းနေပါတယ်ရှင်းပြပေးစေချင်ပါတယ်။ ၃။ မုန့် လို့သာ သင်ခဲ့ရလို့ပါ ဆရာ ၄။ အခုမှ သိတယ် ဆရာ ကျေးဇူးပါ ဆရာ တသက်လုံး အမှား အမှန် ပြင်ရပြီ ၅။ ကျနော်လည်း မုန့် က အမှန်ထင်နေတာ မဟုတ်ဘူးလားဗျ။ ၆။ မုန့်ဖက်ထုပ် ဘာဟာက အမှန်လဲ ဆရာ။ ၇။ မုံ့ လား မုန့် လား။ ၈။ မုံ့ဆိုတာ သတိမထားမိခဲ့ဘူး။ မုန့်မှတ်နေတာဆရာ မြန်မာစာသတ်ပုံမှာ မုန့်လို့ မရှိခဲ့ပါ။ အစီအစဉ်မှာ မုံ - မုံ့ - မုံး - မုန် - မုန်း -မိုး - မိုရ် - မို့ - မိုး - မိုဃ်း လို့သာရှိတယ်။ ကဝိဓဇသတ်ပုံကျမ်းမှာ မုံ့ = စားသောမုံ့၊ မုံ့မျိုးစုံလို့ရေးတယ်။ ဧကန်သာတမုံ့၊ နေသည်တမုံ့၊ ပြုသည်တမုံ့တွေကတော့ အသုံးနည်းလာတဲ့စာလုံးတွေဖြစ်ပါတယ်။ နောက်ထုတ်သတ်ပုံစာအုပ်တွေမှာ မုန့် လို့သာတွေ့နိုင်ကြပါမယ်။ မြန်မာ့စွယ်စုံကျမ်းမှာ မုံ့ လို့သာသုံးပါ...

ပဲ နဲ့ ဘဲ ဋီကာ

၁။ ပဲမှန်သမျှ ဘဲလား ဆရာခင်ဗျ အငြင်းအနေနဲ့မှ ဘဲ သုံးရတာလားဗျ ခွဲခြားမသိလို့ပါဆရာ ၂။ ဆရာခင်ဗျာ 'ပန်းပန်လျက်ပဲ' မှားတယ်ဆိုတော့ ပဲနဲ့ဘဲ အသုံးလေးရှင်းပြစေလိုပါတယ်ခင်ဗျာ ၃။ ပဲ နဲ့ ဘဲ သုံးတာ ပုံထဲကအတိုင်း မှန်လား မှားလား ဆိုတာ သိချင်ပါတယ် ဆရာ။ ၄။ ချောင်းအစွယ်လား ချောင်းအဆွယ်လားဆရာ မူကွဲတွေကလည်း ကွဲဘဲကွဲနိုင်လွန်း ၅။ မနက်စာ စားပဲဖြစ်ဖြစ် အဆာပြေလေးဖဲဖြစ်ဖြစ် - ဖဲဆိုတာ ဖဲရိုက်တာ။ ၆။ အထင်ကရအစားအစာ တစ်ခုဖဲလေနော် - တခုပဲ (ဘဲ) လေနော်လို့ ရေးရ။ ‘တစ်ခု’ ဆိုရင် မျိုမကျတဲ့အစားအစာ။ ဖဲဆိုတာ ဖဲရိုက်တာ။ ၇။ ငါပဲလုပ်မယ်လားဗျ ပဲ လား ဘဲ လား ဇဝေဇဝါဗျ ၈။ ပဲနဲ့ဘဲကို အမြဲမှားပါတယ် ဒါပဲလို့ပြောယင် အမှားပါလားရှင် - ပန်းပန်လျက်ပဲ မှားတယ်။ ဆိတ်အုပ်ကဗျာ။ - သူငယ်ချင်းလို့ပဲ ဆက်၍ခေါ်မည်ခိုင် မှားတယ်။ သူငယ်ချင်းလို့ပဲ ဆက်၍ခေါ်မည် ဆိတ်မ။ ဗေဒါလမ်း ညိုပြာပြာ လတာပြင်ခြေရင်း လှိုင်းတက်ရာ ဗေဒါတက်၊ လှိုင်းသက်ရာဆင်း။ ဆင်းရလဲ မသက်သာ အုန်းလက်ကြွေရေပေါလော၊ မျောစုန်လို့လာ အဆင်းနဲ့အလာ၊ ဗေဒါမ အထွေး အုန်းလက်ကြွေ သူ့နံဘေး၊ ဆောင့်ခဲ့ရသေး။ ဆောင့်ခဲ့လဲ မသက်သာ နောက်တချီ ဒီတလုံးက၊ ဖုံးလိုက်ပြန်ပါ မြုပ်လေပေါ့ ပေါ်မလာ၊ မဗေဒါအလှ တလံကွာ လှ...

ယတိဘေဒ ခေါ် မြန်မာစာရေးနည်း

ကျွန်တော် ညက အိပ်မက် မက်ပါတယ်။ ဆောင်းအိပ်မက်က အကျအန။ နေ့ခင်းတုန်းက မိတ်ဆွေတဦးကနေ ဆရာ မြန်မာစာ ပန်ကျူယေးရှင်းအကြောင်း ကျမ်းတစောင်ရေးပါလားတဲ့။ ဟာ - ရာရာစစ၊ ကျွန်တော်က မြန်မာစာကို ဆရာလုပ်နိုင်တဲ့အထိ မတတ်ကျွမ်းပါ။ ဒါပေမဲ့ အိပ်မက်ထဲမှာ ကျမ်းတစောင် ရေးခဲ့တယ်။ မြန်မာစာရေးနည်းထဲက ယတိဘေဒ။ လက်ထဲမှာ လယ်တီဆရာတော်ဦးကေလာသ  (လယ်တီဒီပနီကို ရေးသားတော်၏မူတဲ့ လယ်တီဆရာတော်ကြီး မဟုတ်ပါ) ရေးတဲ့ ယတိဘေဒ ခေါ် မြန်မာစာရေးနည်း “ပီဒီအက်ဖ်” ဖိုင်ကို ရှေးစာကဗျာများနေရာကနေ ရထားတယ်။ ကျေးဇူး။ ယတိ (၁) = ရပ်ခြင်း။ ရပ်တန့်ခြင်း။ ချုပ်တည်းခြင်း။ စောင့်စည်းခြင်း။ ယတိ (၂) = ရဟန်း။ မြန်မာလိုမှာ ယတိပြတ်လို့ ရှိတယ်။ တစုံတခုကို တိတိကျကျ ဆုံးဖြတ်တာမျိုး။ သတ်မှတ်တာမျိူး။ ပိုင်းခြားလိုက်တာမျိုး။ မြန်မာစာရေးသားနည်းမှာ ယတိဆိုတာ စားလုံးတခုနဲ့တခု၊ စကားစုတခုနဲ့တခုကို ပိုင်းခြားခြင်း ဖြစ်ပါတယ်။ အလွယ်ဆုံးနဲ့ အများဆုံးက ပုဒ်ထီးနဲ့ ပုဒ်မ။  ကွန်ပြူတာစာရိုက်နည်းမပေါ်ခင် လက်နှိပ်စက်ရိုက်နည်းမှာ စနစ်တကျသင်ကြရပါတယ်။ ပုဒ်ထီး၊ ပုဒ်မ မဟုတ်ဘဲ တကွက်ခြာ ရိုက်ရတာလည်းရှိတယ်။ အခုခေတ်မှာတော့ “စပေ့စ်ဘား” ခေါ်တယ်။ တကွက် ဆိုတာ နှစ်ကွက် သုံးကွက် မဟု...