Skip to main content

နယုန်လဖွဲ့ ပဟေဠိရတုနှင့် အဖြေ

(ဦးယာ ရေး၊ မုံရွေးဆရာတော် ဖြေ)

ဘုန်းပန်းမဉ္ဇူ၊ သောင်းလုံးကြူသည်

ဗိန္ဒူမင်းမြေး၊ စံမြေရွေး၍

လေးခု နစ်လီ၊ မော်ယွန်းချီသား

ပူရီအောင်မျို့၊ သာသည့်မြို့နှိုက်

တောင်ညို့ မှိုင်းမှိုင်း၊ စက် တံတိုင်းသို့

နောက်ခိုင်း လှည့်လည်၊ ထားခဲ့တည်သား

ဘုန်းစည်ဆော်ရိုက်၊ ထွတ်မကိုဋ်ကို

လျှောက်ထိုက် မတန်၊ လျှောက်တောင်းပန်သည်

ရွှေဉာဏ်ထောက်မ ကူလှည့်သောဝ်။ ။

နှုန်းနှန်းရည်တူ၊ ကြာနန်းသူလျှင်

ညွန့်လူကြာမှ၊ ဘွားမြင်စသို့

နုလှသက်ရွယ်၊ ယဉ်သည့်မယ်ကို

ချစ်ဖွယ်နေ့တိုင်း၊ မညွတ်ရိုင်းလျက် (ခညွတ်-မူကွဲ)

မဂိုဏ်း နက္ခတ်၊ ဘဂိုဏ်းနတ်နှင့်

နှစ်ပတ်ရစ်ခါ၊ သွားပြန်လာပြီး

သည်ရာသီပန်း၊ နှစ်ခိုင်လန်းနှင့်

ရည်မှန်းဓိဋ္ဌာန်၊ တိုင်လျှောက်ပန်သည်

ဝေယန်ပေါက်ပြ ကြူလှည့်သောဝ်။ ။ (ဦးယာ)

မုံရွေးဆရာတော် ဖြေ-

`ဘုန်းပန်းမဉ္ဇူ၊ သောင်းလုံးကြူသည်' စသော နှစ်စုံသော ရတု၌ ဘုန်းတန်းကြီး၍ တသောင်းလုံးကို အစိုးရသော ဗိန္ဒုသာရမင်း၏ သားဖြစ်သော ဓမ္မာသောကမင်း တည်ခဲ့သော ဘုရားကို ဆိုလိုသည်။

`လေးခု နစ်လီ၊ မော်ယွန်းချီသည်' ဟူရာ၌ လေးခု နှစ်လီသော် ရှစ်ခုရှိ မော်လိုဏ်မော်ယွန်း အချိုး ရှိသည်။

ရှစ်ချိုးကား- မိုးကောင်း၊ ဟံသာဝတီ၊ မည်းတဲ၊ အုံးဘောင်၊ တောင်တံခါး လေးရပ်ရှိသည်။ ထိုတံခါးတို့၏ အနောက်ပိုင်း၌ ရတနာပူရမြို့သည် အတွင်းသို့ ဆုတ်၍ အချိုးမော်ယွန်း ငါးခုရှိသည်။ မြောက်မျက်နှာက မာရ်အောင်၊ လေသာ၊ ယိုးဒယား၊ စန္ဒပူရိ၊ အနောက်သို့လျှောက်၍ လေးတံခါး ရှိသည်တွင် ယိုးဒယားတွင်သော မီးသွေးတိုက်၊ စန္ဒပူရိတွင်သော ဆင်ချည်တံခါးတို့မှ အစဉ်အတိုင်း မော်ယွန်း သုံးချိုးရှိသည်။ သည်ကိုရည်၍ မြင့်မိုရ်တောင်ပုံ ခေါ်ကြသည်။

ဤရှစ်ချိုးကို ရည်၍ `လေးခု နှစ်လီ၊ မော်ယွန်းချီသား၊ ပူရီအောင်မျို့' ဆိုလေသည်။

`နောက်ခိုင်းလှည့်လည်၊ ထားခဲ့သည်ကား' ဟူရာ၌ ရွှေရင်းရဲဘုရား ဟူ၏။ မြို့တံတိုင်းနား ဖြစ်သောကြောင့် လျော်သည် ဟူရ၏။

`မြို့၏ အနောက်ဘုရား' ဟူသည်ကား ယခု လောကသရဖူ ကျော်ဖြူဂူတော် အနောက်က စေတီတော်တည်း။

ထိုစေတီတော်၏ အကြောင်းကား- ရှေးအခါ ဤစေတီ၏ အရာ၌ ပြင်ကိုးဆူအဝင် ဘုရားကြီး ဆိုသော မုဋ္ဌောစေတီရှိသည်။ ဆင်ဖြူရှင် လေးကျွန်းမာန်အောင်ဒါယကာ လက်ထက် မြို၍ တည်သည်။ ဟံသာဝတီရောက် မင်းတရား လက်ထက် အပြီးသတ်၍ ရုပ်တုတော်ကြီးနှင့် တကွ ရွှေထီးလည်း တင်တော်မူသည်။ သင်္ဃာတော်ငါးရာ ပင့်၍ သာဓုခေါ်သည်။ လောကသရဖူ နာမံတပ်သည်။

ထို့ကြောင့် ရှေးသူဟောင်းတို့သည် လောကသရဖူဘုရားကြီး ဟူ၍ ခေါ်ဝေါ်ကုန်သည်။

နောက်သားတို့က ရုပ်တုတော်ကြီးကို ဘုရားကြီး ခေါ်ဝေါ်ကုန်၏။ စဉ့်ကူးမင်း ပတ်လည် ခုနစ်တောင်စီ ဖွင့်၍ မြို့တည်ပြန်သည်။ မဟာလောကသင်းကျစ် ကမ္ပည်းတပ်သည်။

မြို့အနောက်က ရှိသည် ဖြစ်၍ `နောက်ခိုင်းလှည့်လည်၊ ထားခဲ့တည်သည်' ဆိုသည်နှင့်လည်း ညီသည်။ ထိုဘုရားကို ယူရာ၏ဟု ထင်သည်။

`မဂိုဏ်းနက္ခတ်၊ ဘဂိုဏ်းနတ်နှင့်' ဟူရာ၌ မဂိုဏ်းနက္ခတ်ကား `လုံးစုံဂလ၊ ဂိုဏ်းမနတည်း၊ ဘူမဣန္ဒာ၊ နက္ခတ်မှာမှ၊ ဇေဋ္ဌခေါ်ညီ၊ ဘရဏီတည်း' ဆိုသည်နှင့် ထောက်သော် ဇေဋ္ဌ နက္ခတ်တည်း။

`ဘဂိုဏ်း နတ်' ကား `အရင်း ဂလ၊ မြင်လကာမူ၊ ဘယာမွေ့သိမ်၊ လနှင့် တိမ်ပြီ' ဆိုသည်နှင့် အညီ လနတ်သား ဆိုလိုသည်။

လနှင့်ဇေဋ္ဌ ရှည်သည်ကား နယုန်လတည်း။

သည်ရာသီပန်း ဟူသည်ကား စပယ်၊ မြတ်လေးပန်း ဆိုလိုသည်။

နှစ်ခိုင်လန်းမှာ ဤပန်းမျိုးနှစ်ထွေကိုပင် ဆိုလိုသည်။

နယုန်လပြီး၏။ (မုံရွေးဆရာတော်ကြီး)

ရှေးစာကဗျာများ

ဒေါက်တာတင့်ဆွေ

Comments

Popular posts from this blog

ပဲ နဲ့ ဘဲ ဋီကာ

၁။ ပဲမှန်သမျှ ဘဲလား ဆရာခင်ဗျ အငြင်းအနေနဲ့မှ ဘဲ သုံးရတာလားဗျ ခွဲခြားမသိလို့ပါဆရာ ၂။ ဆရာခင်ဗျာ 'ပန်းပန်လျက်ပဲ' မှားတယ်ဆိုတော့ ပဲနဲ့ဘဲ အသုံးလေးရှင်းပြစေလိုပါတယ်ခင်ဗျာ ၃။ ပဲ နဲ့ ဘဲ သုံးတာ ပုံထဲကအတိုင်း မှန်လား မှားလား ဆိုတာ သိချင်ပါတယ် ဆရာ။ ၄။ ချောင်းအစွယ်လား ချောင်းအဆွယ်လားဆရာ မူကွဲတွေကလည်း ကွဲဘဲကွဲနိုင်လွန်း ၅။ မနက်စာ စားပဲဖြစ်ဖြစ် အဆာပြေလေးဖဲဖြစ်ဖြစ် - ဖဲဆိုတာ ဖဲရိုက်တာ။ ၆။ အထင်ကရအစားအစာ တစ်ခုဖဲလေနော် - တခုပဲ (ဘဲ) လေနော်လို့ ရေးရ။ ‘တစ်ခု’ ဆိုရင် မျိုမကျတဲ့အစားအစာ။ ဖဲဆိုတာ ဖဲရိုက်တာ။ ၇။ ငါပဲလုပ်မယ်လားဗျ ပဲ လား ဘဲ လား ဇဝေဇဝါဗျ ၈။ ပဲနဲ့ဘဲကို အမြဲမှားပါတယ် ဒါပဲလို့ပြောယင် အမှားပါလားရှင် - ပန်းပန်လျက်ပဲ မှားတယ်။ ဆိတ်အုပ်ကဗျာ။ - သူငယ်ချင်းလို့ပဲ ဆက်၍ခေါ်မည်ခိုင် မှားတယ်။ သူငယ်ချင်းလို့ပဲ ဆက်၍ခေါ်မည် ဆိတ်မ။ ဗေဒါလမ်း ညိုပြာပြာ လတာပြင်ခြေရင်း လှိုင်းတက်ရာ ဗေဒါတက်၊ လှိုင်းသက်ရာဆင်း။ ဆင်းရလဲ မသက်သာ အုန်းလက်ကြွေရေပေါလော၊ မျောစုန်လို့လာ အဆင်းနဲ့အလာ၊ ဗေဒါမ အထွေး အုန်းလက်ကြွေ သူ့နံဘေး၊ ဆောင့်ခဲ့ရသေး။ ဆောင့်ခဲ့လဲ မသက်သာ နောက်တချီ ဒီတလုံးက၊ ဖုံးလိုက်ပြန်ပါ မြုပ်လေပေါ့ ပေါ်မလာ၊ မဗေဒါအလှ တလံကွာ လှ

ရှေးရေစက်

ရေး - ရွှေတိုင်ညွန့် ဆို - ဝင်းဦး + မာမာအေး လူမြင်ရင် ချစ်ချင်ဖွယ် ရူပါရုံ ချောလှတယ် သဘောကောင်းတဲ့ သူကလေးရယ် အတူဆုံဖို့ နဖူးစာရေးတယ် ယုံကြည်ဖွယ် မာယာနှောကာ ပြောတတ်တဲ့သက်လှယ်ရယ် နောင်ခါဝယ် မေရှင်ကလေးကို အရေးမစိုက်မှာ အလွန်စိုးတယ် ချစ်မှာလားကွယ်  မေတ္တာထားတယ်  ရှေးရေစက် ကံဆုံတယ် တူနှစ်သွယ် ဆုံဆည်းရတယ် ချစ်စရာကောင်းသူကလေးရယ် မောင့်စိတ်ထဲမှာ စွဲလန်းတယ် အဟုတ်ကိုပြောတာလားကွယ် လိမ်ဉာဏ်တွေပိုတယ်  ကရုဏာထားတာ အဟုတ်ပါပဲ မေတ္တာထားတယ် တကယ့်ကိုပဲ မင်းအလိုရှိရင်မောင့်အသည်း ခွဲကာပေးမယ်  တွေ့ရင်တော့ဖြင့် လွမ်းအောင်ချွဲ နောက်ကွယ်ကျရင်မေ့မှာပဲ အသည်းမှာစွဲတဲ့ ပျိုမေရှင်ကို အလိုလိုက်ရလိမ့်မယ်  တူမောင်မယ် မေတ္တာအကြောင်းနဲ့ ပေါင်းဖို့ရာ ဆုတောင်းမယ်  ခင်နဲ့မောင် သစ္စာထား သိကြားနတ်တွေ အကုန်သိတယ် တူမောင်မယ် မေတ္တာအကြောင်းနဲ့ ပေါင်းဖို့ရာ ဆုတောင်းမယ်  ခင်နဲ့မောင် သစ္စာထား သိကြားနတ်တွေ အကုန်သိတယ်  ချစ်တဲ့သူရယ်  ကြိုက်တဲ့သူရယ်  ရာသက်ပန်ရွယ်ကိုးလို့သာ အရိုးကျအောင် ပေါင်းပါ့မယ်  စိုးရိမ်ဖွယ် စိုးရိမ်ဖွယ် ယောက်ျားများဟာ ဖောက်ပြားလွယ် တကယ်ကြောက်အားပိုတယ် ယုံဘူး ယုံဘူး ချစ်ဦးပျိုသက်လှယ်  လူမြင်ရင် ချစ်ချင်ဖွယ် ရူပါရုံ

ယတိဘေဒ ခေါ် မြန်မာစာရေးနည်း

ကျွန်တော် ညက အိပ်မက် မက်ပါတယ်။ ဆောင်းအိပ်မက်က အကျအန။ နေ့ခင်းတုန်းက မိတ်ဆွေတဦးကနေ ဆရာ မြန်မာစာ ပန်ကျူယေးရှင်းအကြောင်း ကျမ်းတစောင်ရေးပါလားတဲ့။ ဟာ - ရာရာစစ၊ ကျွန်တော်က မြန်မာစာကို ဆရာလုပ်နိုင်တဲ့အထိ မတတ်ကျွမ်းပါ။ ဒါပေမဲ့ အိပ်မက်ထဲမှာ ကျမ်းတစောင် ရေးခဲ့တယ်။ မြန်မာစာရေးနည်းထဲက ယတိဘေဒ။ လက်ထဲမှာ လယ်တီဆရာတော်ဦးကေလာသ  (လယ်တီဒီပနီကို ရေးသားတော်၏မူတဲ့ လယ်တီဆရာတော်ကြီး မဟုတ်ပါ) ရေးတဲ့ ယတိဘေဒ ခေါ် မြန်မာစာရေးနည်း “ပီဒီအက်ဖ်” ဖိုင်ကို ရှေးစာကဗျာများနေရာကနေ ရထားတယ်။ ကျေးဇူး။ ယတိ (၁) = ရပ်ခြင်း။ ရပ်တန့်ခြင်း။ ချုပ်တည်းခြင်း။ စောင့်စည်းခြင်း။ ယတိ (၂) = ရဟန်း။ မြန်မာလိုမှာ ယတိပြတ်လို့ ရှိတယ်။ တစုံတခုကို တိတိကျကျ ဆုံးဖြတ်တာမျိုး။ သတ်မှတ်တာမျိူး။ ပိုင်းခြားလိုက်တာမျိုး။ မြန်မာစာရေးသားနည်းမှာ ယတိဆိုတာ စားလုံးတခုနဲ့တခု၊ စကားစုတခုနဲ့တခုကို ပိုင်းခြားခြင်း ဖြစ်ပါတယ်။ အလွယ်ဆုံးနဲ့ အများဆုံးက ပုဒ်ထီးနဲ့ ပုဒ်မ။  ကွန်ပြူတာစာရိုက်နည်းမပေါ်ခင် လက်နှိပ်စက်ရိုက်နည်းမှာ စနစ်တကျသင်ကြရပါတယ်။ ပုဒ်ထီး၊ ပုဒ်မ မဟုတ်ဘဲ တကွက်ခြာ ရိုက်ရတာလည်းရှိတယ်။ အခုခေတ်မှာတော့ “စပေ့စ်ဘား” ခေါ်တယ်။ တကွက် ဆိုတာ နှစ်ကွက် သုံးကွက် မဟုတ်ရပါ။ စာ