Skip to main content

ပုဂံခေတ် ကျိန်စာ


မြန်မာစာသတ်ပုံမှန်တွေကို တင်ပြတော့ -

- ပုဂံခေတ်ကဟာတွေ လာမပြောနဲ့တဲ့။

- ပုဂံခေတ်ကို ပြန်သွားပါလားတဲ့။

- ပုဂံခေတ်ကလို ရေးပါလားတဲ့။

- မြစေတီကျောက်စာမှာ တစ်ထားတယ်တဲ့။

- အေအိုင်ခေတ်မှာ ပုဂံခေတ်ကသတ်ပုံမလိုဘူးတဲ့။

ပုဂံခေတ်ဆိုတာ 

- အမှိုက်လား။ 

- ပွကြီးလား။ 

- ဆူးလှည်းကြီးလား။ 

- ကျိန်စာလား။

ရှေးဟောင်းသုတေသနအချက်အလက်တွေအရ မြန်မာမင်းဆက်တွေထဲမှာ အထင်ရှားဆုံးက ပုဂံခေတ် ဖြစ်ပါတယ်။

ပုဂံခေတ်စာပေ

မြန်မာအစ တကောင်းက ဆိုတာ မင်းဆက်စတာကို ပြောတာ။ ပျူခေတ်။ ပျူစာထွန်းကားတယ်။ မြန်မာစာ စတင်ခဲ့တာက ပုဂံခေတ်။ မြစေတီကျောက်စာမှာ ပါဠိ၊ မြန်မာ၊ မွန်၊ ပျူ ဘာသာလေးမျိုးနဲ့ တမျက်နှာစီ ရေးထိုးထားတယ်။ မြန်မာစာသာမက ပါဠိ၊ မွန်၊ ပျူ စတဲ့ စာပေတွေပါ ထွန်းကားခဲ့ပါတယ်။ 

ပင်းယခေတ်စာပေ

နှစ်ပေါင်း ၆၀ ကျော်မျှသာကြာရှည်တဲ့ ပင်းယခေတ်စာပေအဆင့်အတန်းဟာ ပုဂံခေတ်ထက် တိုးတက်လာပါတယ်။ ပုဂံခေတ်မှာ မတွေ့ရသေးတဲ့ စာမျိုးကို တွေ့လာရ။ တျာဖွဲ့များ၊ ကာချင်းများနဲ့ ရတုများဖြစ်တယ်။

အင်းဝခေတ်စာပေ

သက္ကရာဇ် ၈၀၀ ပြည့်နှစ်တွင် တောင်တွင်းကြီးမြို့၌ ထူးခြားစွာ ပေါ်ပေါက်လာသော တဘောင်အရ 'ပေလေးပင်၊ ရှင်လေးပါး' 

- မြို့လုလင်ရွာမှ မောင်ဥက္ကာ (ရှင်ဥတ္တမကျော်)

- မြို့လုလင်ကျေးရွာသား မောင်ညို (သျှင်မဟာသီလဝံသ)

- သတိုးထမ်းရွာမှ ရှင်အုန်းညို 

- မကျည်းယောင်ရွာမှ ရှင်ခေမာ 

တောင်ငူခေတ် စာပေ

ရတုနှင့် ဧချင်း တံခွန်စိုက်ခေတ်လို့ ခေါ်ဆိုထိုက်တဲ့ တောင်ငူခေတ်ဟာ ၈၅ဝ ကနေ ၉၅ဝ အထိ အနှစ် ၁ဝဝ နီးပါးခန့် အဓွန့်ရှည်တယ်။ နတ်သျှင်နောင်ကအထင်ရှားဆုံး။

ညောင်ရမ်းခေတ်

ကျော်ကြီးလေးဆူ ရှိခဲ့တယ်။

(၁) ပုဂံ သဒ္ဒနီတ ဆရာတော် ရှင်အဂ္ဂဝံသ

(၂) စစ်ကိုင်း ရှင်အရိယဝံသ ဆရာတော်

(၃) အင်းဝ ရှင်ဝရာဘိသင်္ဃနာတ ဆရာတော်

(၄) တောင်ဖီလာ ဆရာတော် ရှင်မုနိန္ဒဃောသ

ကုန်းဘောင်ခေတ် ပထမပိုင်း

အတုလဆရာတော်၊ မနုဝဏ္ဏနာ ဓမ္မသတ်ကျမ်းကို စီရင်တဲ့ ဝဏ္ဏဓမ္မကျော်ထင်၊ ငစဉ့်ကူးမင်း ရွှေနားတော်သွင်း ဧချင်းဆရာ ဦးဖျော်၊ စိန္တကျော်သူ ဦးဩ၊ လက်ဝဲနော်ရထာ ဦးမြတ်သာနေ၊ လက်ဝဲသုန္ဒရ ဦးမြတ်စံ၊ ရွှေတောင်နန္ဒသူ၊ ရွှေတောင်နန္ဒမိတ်၊ အတွင်းဝန်ဦးညို၊ နန်းတွင်းစာဆို ငစဉ့်ကူးမင်း၏ မိဖုရားကြီး ရှင်မင်းတို့ ဖြစ်ကြတယ်။

ကုန်းဘောင်ခေတ် ဒုတိယပိုင်း

မြဝတီဝန်ကြီးဦးစက ယိုးဒယားသံ တေးသွားတွေ၊ ပသျှူးတေးသွားတွေကို မြန်မာမှုပြုခဲ့တယ်။

ရာမရကန်ဦးတိုး၊ ဝက်မစွတ်မြို့စား နဝဒေး၊ ဦးကြင်ဥ၊ စလေဦးပုည၊ ကင်းဝန်မင်းကြီး၊ ယောမင်းကြီးဦးဘိုးလှိုင်။ မောင်းထောင်သာသနာပိုင်၊ မင်းပူးဆရာတော် ဦးဩဘာသ၊ မုံရွေးဆရာတော်၊ မန်လည်ဆရာတော်နဲ့ လယ်တီဆရာတော်။

အနောက် နန်းမိဖုရား မမြကလေးနှင့် သမီးတော် လှိုင်ထိပ်ခေါင်တင်။

အဲဒီစာပေတွေအားလုံးဟာ ကျောက်စာတွေနဲ့ ပေစာတွေသာဖြစ်ပါတယ်။ ကုန်းဘောင်ခေတ်နောက်ပိုင်းကစပြီး ပုံနှိပ်တိုက်တွေဖြစ်ပေါ်လာတယ်။ ကျောက်ထက်အက္ခရာ၊ ပေစာနဲ့ ပုရပိုက်တွေကို လူအများ ဖတ်ရှူ လေ့လာနိုင်အောင် စက္ကူပုံနှိပ်စာအုပ်အဖြစ် ရိုက်နှိပ်ထုတ်ဝေခဲ့တယ်။

ကျောက်စာ ပေစာတွေကို ပညာရှင်တွေက (မြန်မာစာအဖွဲ့ မဟုတ်ပါ) စိစစ်၊ တည်းပြတ် (တည်းဖြတ်) ပြီး ထုတ်ဝေပါတယ်။

ဟံသာဝတီစာအုပ်တိုက်ဟာ အထင်ရှားဆုံးလို့ပြောနိုင်တယ်။ တိမ်မြုပ်နေတဲ့ ပျို့၊ လူးတား၊ ဘွဲ့၊ ဒီပနီ၊ ကဗျာ၊ ဗေဒင်၊ လင်္ကာ၊ ရတု၊ ရကန်၊ မေတ္တာစာ၊ သမိုင်း၊ ဥပဒေ၊ ဘာသာရေး၊ ဘာသာစကား၊ ကျမ်းစာ၊ ပညာရေး၊ ပြဇတ်၊ ဇာတ်တော်၊ ရာဇဝင်၊ နိတိ၊ ဝတ္တု၊ ဘာသာစကား၊ အတ္တုပ္ပတ္တိ၊ စာပေ၊ စကားပုံ၊ အကြောင်းအရာစုံ ကဏ္ဍစုံကို ရိုက်နှိပ်ထုတ်ဝေ ဖြန့်ချိခဲ့တယ်။

ဟံသာဝတီပုံနှိပ်တိုက်ကို စတင်တည်ထောင်သူဟာ ဖီလစ်အိတ်ချ်ရစ်ပလီ၊ အာမေးနီးယန်းလူမျိုး၊ သူ့ဖခင်က မင်းတုန်းမင်းထံမှာ ဝင်ထွက်သွားလာ ခစားနေသူဖြစ်တယ်။ မင်းတုန်းမင်းက သူ့ကို မွေးစားတယ်။  ဖီလစ်၊ သီပေါမင်းသားနဲ့ တောင်သမန်လယ်စား မောင်ဖေငယ်တို့ဟာ ဒေါက်တာမတ်ရဲ့ ကျောင်းသားတွေဖြစ်ကြတယ်။ နန်းတွင်းအရေးတော်ပုံကြောင့် ရန်ကုန်ကိုပြောင်းနေပြီး ပညာမဂ္ဂဇင်းမှာ လက်ထောက်အယ်ဒီတာအဖြစ် လုပ်ကိုင်တယ်။ ၁၈၈၆ ခုနှစ်မှာ ဟံသာဝတီပုံနှိပ်စက် တည်ထောင်တယ်။ ဟံသာဝတီတိုက်ကထုတ်ထားတဲ့ စာအုပ်တွေဟာ မြန်မာစာပေသမိုင်းမှာ မော်ကွန်းထိုးလောက်တယ်။ စာအရည်အသွေး ကောင်းမွန်ပြီး မြန်မာစာအရေးအသားနဲ့ မြန်မာသတ်ပုံပါ စံပြုထိုက်တယ်။ စာအုပ်အားလုံးမှာ မြန်မာစာသတ်ပုံတွေကို မူရင်းအမှန်အတိုင်းသာ ပုံနှိပ်ထားတယ်။ လက်ထဲမှာ မူရင်းစာအုပ် အတန်အသင့် ရှိပါတယ်။

စစ်တပ်အာဏာသိမ်းခေတ်မှာ မြန်မာစာသတ်ပုံတွေနဲ့ ပညာရေးကို ဖျက်ဆီးပါတယ်။ အတိအကျဆိုရင် သတ်ပုံဖျက်လုပ်ငန်းကို ၁၉၈၆ ခုနှစ်က စတယ်။ နောက်လူတွေက အဟုတ်ထင်နေကြတယ်။ စာအုပ် သတ်ပုံပြင်ပြန်ထုတ်ခေတ်ရောက်မှ လူဖြစ်ကြသူတွေ၊ စာဖတ်ကြသူတွေ သိကြစေသတည်း။

- ပုဂံသား (မင်းကျော်)

- ပုဂံဘုရား၊ ပုဂံစကား၊ ပုဂံသား / မခင်နု (ဒဿန)

- ပုဂံကျောင်းက ခေါင်းလောင်းသံ (တင်မိုး)

ဆရာတင်မိုးရဲ့ ပုဂံကျောင်းက ခေါင်းလောင်းသံ ဆိတ်ခဲ့ပြီတကား။

ပုဂံခေတ် ကျိန်စာက လွတ်မြောက်လာနိုင်ပါစေသတည်း။

ဒေါက်တာတင့်ဆွေ

Comments

Popular posts from this blog

ပဲ နဲ့ ဘဲ ဋီကာ

၁။ ပဲမှန်သမျှ ဘဲလား ဆရာခင်ဗျ အငြင်းအနေနဲ့မှ ဘဲ သုံးရတာလားဗျ ခွဲခြားမသိလို့ပါဆရာ ၂။ ဆရာခင်ဗျာ 'ပန်းပန်လျက်ပဲ' မှားတယ်ဆိုတော့ ပဲနဲ့ဘဲ အသုံးလေးရှင်းပြစေလိုပါတယ်ခင်ဗျာ ၃။ ပဲ နဲ့ ဘဲ သုံးတာ ပုံထဲကအတိုင်း မှန်လား မှားလား ဆိုတာ သိချင်ပါတယ် ဆရာ။ ၄။ ချောင်းအစွယ်လား ချောင်းအဆွယ်လားဆရာ မူကွဲတွေကလည်း ကွဲဘဲကွဲနိုင်လွန်း ၅။ မနက်စာ စားပဲဖြစ်ဖြစ် အဆာပြေလေးဖဲဖြစ်ဖြစ် - ဖဲဆိုတာ ဖဲရိုက်တာ။ ၆။ အထင်ကရအစားအစာ တစ်ခုဖဲလေနော် - တခုပဲ (ဘဲ) လေနော်လို့ ရေးရ။ ‘တစ်ခု’ ဆိုရင် မျိုမကျတဲ့အစားအစာ။ ဖဲဆိုတာ ဖဲရိုက်တာ။ ၇။ ငါပဲလုပ်မယ်လားဗျ ပဲ လား ဘဲ လား ဇဝေဇဝါဗျ ၈။ ပဲနဲ့ဘဲကို အမြဲမှားပါတယ် ဒါပဲလို့ပြောယင် အမှားပါလားရှင် - ပန်းပန်လျက်ပဲ မှားတယ်။ ဆိတ်အုပ်ကဗျာ။ - သူငယ်ချင်းလို့ပဲ ဆက်၍ခေါ်မည်ခိုင် မှားတယ်။ သူငယ်ချင်းလို့ပဲ ဆက်၍ခေါ်မည် ဆိတ်မ။ ဗေဒါလမ်း ညိုပြာပြာ လတာပြင်ခြေရင်း လှိုင်းတက်ရာ ဗေဒါတက်၊ လှိုင်းသက်ရာဆင်း။ ဆင်းရလဲ မသက်သာ အုန်းလက်ကြွေရေပေါလော၊ မျောစုန်လို့လာ အဆင်းနဲ့အလာ၊ ဗေဒါမ အထွေး အုန်းလက်ကြွေ သူ့နံဘေး၊ ဆောင့်ခဲ့ရသေး။ ဆောင့်ခဲ့လဲ မသက်သာ နောက်တချီ ဒီတလုံးက၊ ဖုံးလိုက်ပြန်ပါ မြုပ်လေပေါ့ ပေါ်မလာ၊ မဗေဒါအလှ တလံကွာ လှ...

ပြုတ် နှင် ပြုပ်

ဆရာခင်ဗျ ဒုတိယတန်းမြန်မာဖတ်စာမှာ ပြုတ်နဲ့ ပြုပ် ဘယ်ဟာကမှန်ပါသလဲ တရုတ်စံကားပင် နွားတင်းကုပ်နားမှာရှိသည်။ အပွင့်ကိုပြုတ်ပါ။ လက်သုပ် သုပ်စားရအောင်။ အဲ့ဒီမှာ ပြုတ်လို့ရေးထားပါတယ် ပြုပ်မဟုတ်ဘူးလားခင်ဗျ။ ကျေးဇူးပြု၍ရှင်းပြပေးပါခင်ဗျ ပြုတ်က မှန်တယ်။ ပြုတ် ချက်ပြုတ်၊ ပြုတ်ဆန်၊ ပြုတ်တူ၊ ပြုတ်ဖတ်၊ ပြုတ်ပြုတ်ပြုန်း၊ ပြုတ်ရှပ်ရှပ်၊ ပြုတ်လုတဲတဲ၊ ပြုတ်ကြွေ၊ ပြုတ်ကြော်ဟင်း၊ ဖြုတ်၍ပြုတ်၊ အစပြုပ်၊ အပြုတ်တိုက်။ ပြုပ် ပြုပ်ထ၊ ပြုပ်ရှပ်ရှပ် ပြုပ်ဆတ်ဆတ် (မနူးမနပ်) ဖါးပြုပ် အရေတွန့်ရှုပ်၊ ဖါးပြုပ်ကိုယ်နှယ်။ ဝမ်းမှာ ပိုက်ထုပ်၊ ခေါ် ဖါးပြုပ်၊ ရစ်အုပ် ပ ကိုသတ်။ ဒေါက်တာတင့်ဆွေ

ယတိဘေဒ ခေါ် မြန်မာစာရေးနည်း

ကျွန်တော် ညက အိပ်မက် မက်ပါတယ်။ ဆောင်းအိပ်မက်က အကျအန။ နေ့ခင်းတုန်းက မိတ်ဆွေတဦးကနေ ဆရာ မြန်မာစာ ပန်ကျူယေးရှင်းအကြောင်း ကျမ်းတစောင်ရေးပါလားတဲ့။ ဟာ - ရာရာစစ၊ ကျွန်တော်က မြန်မာစာကို ဆရာလုပ်နိုင်တဲ့အထိ မတတ်ကျွမ်းပါ။ ဒါပေမဲ့ အိပ်မက်ထဲမှာ ကျမ်းတစောင် ရေးခဲ့တယ်။ မြန်မာစာရေးနည်းထဲက ယတိဘေဒ။ လက်ထဲမှာ လယ်တီဆရာတော်ဦးကေလာသ  (လယ်တီဒီပနီကို ရေးသားတော်၏မူတဲ့ လယ်တီဆရာတော်ကြီး မဟုတ်ပါ) ရေးတဲ့ ယတိဘေဒ ခေါ် မြန်မာစာရေးနည်း “ပီဒီအက်ဖ်” ဖိုင်ကို ရှေးစာကဗျာများနေရာကနေ ရထားတယ်။ ကျေးဇူး။ ယတိ (၁) = ရပ်ခြင်း။ ရပ်တန့်ခြင်း။ ချုပ်တည်းခြင်း။ စောင့်စည်းခြင်း။ ယတိ (၂) = ရဟန်း။ မြန်မာလိုမှာ ယတိပြတ်လို့ ရှိတယ်။ တစုံတခုကို တိတိကျကျ ဆုံးဖြတ်တာမျိုး။ သတ်မှတ်တာမျိူး။ ပိုင်းခြားလိုက်တာမျိုး။ မြန်မာစာရေးသားနည်းမှာ ယတိဆိုတာ စားလုံးတခုနဲ့တခု၊ စကားစုတခုနဲ့တခုကို ပိုင်းခြားခြင်း ဖြစ်ပါတယ်။ အလွယ်ဆုံးနဲ့ အများဆုံးက ပုဒ်ထီးနဲ့ ပုဒ်မ။  ကွန်ပြူတာစာရိုက်နည်းမပေါ်ခင် လက်နှိပ်စက်ရိုက်နည်းမှာ စနစ်တကျသင်ကြရပါတယ်။ ပုဒ်ထီး၊ ပုဒ်မ မဟုတ်ဘဲ တကွက်ခြာ ရိုက်ရတာလည်းရှိတယ်။ အခုခေတ်မှာတော့ “စပေ့စ်ဘား” ခေါ်တယ်။ တကွက် ဆိုတာ နှစ်ကွက် သုံးကွက် မဟု...