Skip to main content

စာရေးဆရာ

(သမုဒ္ဒရာ ဝမ်းတထွာသည်)

သမုဒ္ဒရာ၊ ဝမ်းတထွာသည်

ချိန်ခါမရွေ့၊ ခဏမေ့၍

မပြည့်သောခါ၊သတ္တဝါမှာ

လွန်စွာပင်ပန်းရှာတော့သည်။ 

လမ်းခဏ၌၊ ကြုံတွေ့ခိုက်တွင်

လှိုက်လှိုက်မအေး၊ သူ့ ဖြစ်ရေးကို

မြော်တွေးပူပြင်း၊ ပြောနေရင်းက…

ငါကား ညတြ၊ မမှတ်ကြနှင့်။

ကျယ်ပြန့်နက်နဲ၊တွေး ငေး ကဲလိုက်

ဖြစ်ဆဲရပ်ရပ်၊ တိတ်နာဂတ်ကို

စာမြတ်ရေးစီ၊ ပေးခဲ့ပြီမို့

ချစ်ကြည်ကိုးစား ရိုသေအားဖြင့်၊

မည်ကား သညာ၊ ခေါ်,ဆရာဟု

လူမှာ တွင်ကျယ်၊ ဂုဏ်မငယ်ခဲ့။ 

ငါကား ညတြ၊မမှတ်ကြနှင့်။

ခေါ်လည်းဆရာ၊ရိုသေစွာဖြင့်

စုံပါမင်းပွဲ၊တင့်ကဲ ထင်ပေါ်

ဂုဏ်တေဇော်တို့၊ပြောခေါ်မရှား

သူတပါး၏ နှုတ်ဖျားထက်တွင်

လွန်ပေါ်လွင်၏။

သို့ပင်စစ၊ ငါ့ဘဝကား၊

နား မချမ်းသာ၊ သားခမြာက

ပူဆာငိုကြွေး သူ့ “လိုရေး”ကို

မပေးခဲ့နိုင်၊ ငါတွေးမှိုင်၏။

မနက်နှင့်ည၊ ဝမ်းစာဝပြီး

လှပဝတ်ရေး၊ အိမ်ထာင်ကြွေးကို

ဆပ်ပေးပြည့်စုံ၊မကုံလုံ၍

ငါတုံ မရွှင်၊ သေလိုက်ချင်၏။ 

စားကြွေးသောက်ကြွေး၊ပူကြသေး၍

မပေးနိုင်သာ၊ ငါ့ခမြာလည်း

ဘယ်မှာရွှင်ရွှင် ခေါင်းမစင်ခဲ့။

သို့ဖြင့်သင်ကား၊ဘယ်သူများနည်း 

နှုတ်ပါးရွရွ မေးလိုက်ရ၏။

ငါသည်လောက၊ ဆရာပ,ဟု

စစကြုံးဝါး၊ ဟိတ်ဟန်ထွား၏။

မြင့်မားဂုဏ်ရှိန်၊ သုခမိန်ဟု

မြိန်မြိန်ကြီးပြော၊ တွေ့သူပေါ၏။။

ထိုရောသည်နောက်၊ တကောက်ကောက်နှင့်

ရှေ့နောက်ဝဲယာ၊ စာမူပါစ

ပေးပါဗျနှင့်၊ ဝပ်တွရိုသေ

တောင်းကြလေ၏။ 

ထွေထွေရာရာ၊ပကာသန၊

လွန်ကြွယ်ဝသည်၊ ငါမှ လူစွာ

စာရေးဆရာ… တဲ့။

အော် လှေခွက်ချည်းကျန်

အလံမလှဲ-လူ့ မိုက်ခဲပေတကား…။

“ညိုဝင်း” ၂၉-၄-၅ဝ

(လက်တွေ့ဘဝကို လေ့လာသော ကဗျာတပုဒ်)

ပဒေသာမဂ္ဂဇင်း ၁၉၅၀ ဇွန်လ။

ဒေါက်တာတင့်ဆွေ

Comments

Popular posts from this blog

ပဲ နဲ့ ဘဲ ဋီကာ

၁။ ပဲမှန်သမျှ ဘဲလား ဆရာခင်ဗျ အငြင်းအနေနဲ့မှ ဘဲ သုံးရတာလားဗျ ခွဲခြားမသိလို့ပါဆရာ ၂။ ဆရာခင်ဗျာ 'ပန်းပန်လျက်ပဲ' မှားတယ်ဆိုတော့ ပဲနဲ့ဘဲ အသုံးလေးရှင်းပြစေလိုပါတယ်ခင်ဗျာ ၃။ ပဲ နဲ့ ဘဲ သုံးတာ ပုံထဲကအတိုင်း မှန်လား မှားလား ဆိုတာ သိချင်ပါတယ် ဆရာ။ ၄။ ချောင်းအစွယ်လား ချောင်းအဆွယ်လားဆရာ မူကွဲတွေကလည်း ကွဲဘဲကွဲနိုင်လွန်း ၅။ မနက်စာ စားပဲဖြစ်ဖြစ် အဆာပြေလေးဖဲဖြစ်ဖြစ် - ဖဲဆိုတာ ဖဲရိုက်တာ။ ၆။ အထင်ကရအစားအစာ တစ်ခုဖဲလေနော် - တခုပဲ (ဘဲ) လေနော်လို့ ရေးရ။ ‘တစ်ခု’ ဆိုရင် မျိုမကျတဲ့အစားအစာ။ ဖဲဆိုတာ ဖဲရိုက်တာ။ ၇။ ငါပဲလုပ်မယ်လားဗျ ပဲ လား ဘဲ လား ဇဝေဇဝါဗျ ၈။ ပဲနဲ့ဘဲကို အမြဲမှားပါတယ် ဒါပဲလို့ပြောယင် အမှားပါလားရှင် - ပန်းပန်လျက်ပဲ မှားတယ်။ ဆိတ်အုပ်ကဗျာ။ - သူငယ်ချင်းလို့ပဲ ဆက်၍ခေါ်မည်ခိုင် မှားတယ်။ သူငယ်ချင်းလို့ပဲ ဆက်၍ခေါ်မည် ဆိတ်မ။ ဗေဒါလမ်း ညိုပြာပြာ လတာပြင်ခြေရင်း လှိုင်းတက်ရာ ဗေဒါတက်၊ လှိုင်းသက်ရာဆင်း။ ဆင်းရလဲ မသက်သာ အုန်းလက်ကြွေရေပေါလော၊ မျောစုန်လို့လာ အဆင်းနဲ့အလာ၊ ဗေဒါမ အထွေး အုန်းလက်ကြွေ သူ့နံဘေး၊ ဆောင့်ခဲ့ရသေး။ ဆောင့်ခဲ့လဲ မသက်သာ နောက်တချီ ဒီတလုံးက၊ ဖုံးလိုက်ပြန်ပါ မြုပ်လေပေါ့ ပေါ်မလာ၊ မဗေဒါအလှ တလံကွာ လှ

ရှေးရေစက်

ရေး - ရွှေတိုင်ညွန့် ဆို - ဝင်းဦး + မာမာအေး လူမြင်ရင် ချစ်ချင်ဖွယ် ရူပါရုံ ချောလှတယ် သဘောကောင်းတဲ့ သူကလေးရယ် အတူဆုံဖို့ နဖူးစာရေးတယ် ယုံကြည်ဖွယ် မာယာနှောကာ ပြောတတ်တဲ့သက်လှယ်ရယ် နောင်ခါဝယ် မေရှင်ကလေးကို အရေးမစိုက်မှာ အလွန်စိုးတယ် ချစ်မှာလားကွယ်  မေတ္တာထားတယ်  ရှေးရေစက် ကံဆုံတယ် တူနှစ်သွယ် ဆုံဆည်းရတယ် ချစ်စရာကောင်းသူကလေးရယ် မောင့်စိတ်ထဲမှာ စွဲလန်းတယ် အဟုတ်ကိုပြောတာလားကွယ် လိမ်ဉာဏ်တွေပိုတယ်  ကရုဏာထားတာ အဟုတ်ပါပဲ မေတ္တာထားတယ် တကယ့်ကိုပဲ မင်းအလိုရှိရင်မောင့်အသည်း ခွဲကာပေးမယ်  တွေ့ရင်တော့ဖြင့် လွမ်းအောင်ချွဲ နောက်ကွယ်ကျရင်မေ့မှာပဲ အသည်းမှာစွဲတဲ့ ပျိုမေရှင်ကို အလိုလိုက်ရလိမ့်မယ်  တူမောင်မယ် မေတ္တာအကြောင်းနဲ့ ပေါင်းဖို့ရာ ဆုတောင်းမယ်  ခင်နဲ့မောင် သစ္စာထား သိကြားနတ်တွေ အကုန်သိတယ် တူမောင်မယ် မေတ္တာအကြောင်းနဲ့ ပေါင်းဖို့ရာ ဆုတောင်းမယ်  ခင်နဲ့မောင် သစ္စာထား သိကြားနတ်တွေ အကုန်သိတယ်  ချစ်တဲ့သူရယ်  ကြိုက်တဲ့သူရယ်  ရာသက်ပန်ရွယ်ကိုးလို့သာ အရိုးကျအောင် ပေါင်းပါ့မယ်  စိုးရိမ်ဖွယ် စိုးရိမ်ဖွယ် ယောက်ျားများဟာ ဖောက်ပြားလွယ် တကယ်ကြောက်အားပိုတယ် ယုံဘူး ယုံဘူး ချစ်ဦးပျိုသက်လှယ်  လူမြင်ရင် ချစ်ချင်ဖွယ် ရူပါရုံ

ယတိဘေဒ ခေါ် မြန်မာစာရေးနည်း

ကျွန်တော် ညက အိပ်မက် မက်ပါတယ်။ ဆောင်းအိပ်မက်က အကျအန။ နေ့ခင်းတုန်းက မိတ်ဆွေတဦးကနေ ဆရာ မြန်မာစာ ပန်ကျူယေးရှင်းအကြောင်း ကျမ်းတစောင်ရေးပါလားတဲ့။ ဟာ - ရာရာစစ၊ ကျွန်တော်က မြန်မာစာကို ဆရာလုပ်နိုင်တဲ့အထိ မတတ်ကျွမ်းပါ။ ဒါပေမဲ့ အိပ်မက်ထဲမှာ ကျမ်းတစောင် ရေးခဲ့တယ်။ မြန်မာစာရေးနည်းထဲက ယတိဘေဒ။ လက်ထဲမှာ လယ်တီဆရာတော်ဦးကေလာသ  (လယ်တီဒီပနီကို ရေးသားတော်၏မူတဲ့ လယ်တီဆရာတော်ကြီး မဟုတ်ပါ) ရေးတဲ့ ယတိဘေဒ ခေါ် မြန်မာစာရေးနည်း “ပီဒီအက်ဖ်” ဖိုင်ကို ရှေးစာကဗျာများနေရာကနေ ရထားတယ်။ ကျေးဇူး။ ယတိ (၁) = ရပ်ခြင်း။ ရပ်တန့်ခြင်း။ ချုပ်တည်းခြင်း။ စောင့်စည်းခြင်း။ ယတိ (၂) = ရဟန်း။ မြန်မာလိုမှာ ယတိပြတ်လို့ ရှိတယ်။ တစုံတခုကို တိတိကျကျ ဆုံးဖြတ်တာမျိုး။ သတ်မှတ်တာမျိူး။ ပိုင်းခြားလိုက်တာမျိုး။ မြန်မာစာရေးသားနည်းမှာ ယတိဆိုတာ စားလုံးတခုနဲ့တခု၊ စကားစုတခုနဲ့တခုကို ပိုင်းခြားခြင်း ဖြစ်ပါတယ်။ အလွယ်ဆုံးနဲ့ အများဆုံးက ပုဒ်ထီးနဲ့ ပုဒ်မ။  ကွန်ပြူတာစာရိုက်နည်းမပေါ်ခင် လက်နှိပ်စက်ရိုက်နည်းမှာ စနစ်တကျသင်ကြရပါတယ်။ ပုဒ်ထီး၊ ပုဒ်မ မဟုတ်ဘဲ တကွက်ခြာ ရိုက်ရတာလည်းရှိတယ်။ အခုခေတ်မှာတော့ “စပေ့စ်ဘား” ခေါ်တယ်။ တကွက် ဆိုတာ နှစ်ကွက် သုံးကွက် မဟုတ်ရပါ။ စာ